dinsdag 24 november 2015

Mijmering 142 Winter maaltijdsalade en geraniums redden van de nachtvorst....

Beste mensen,

Geluk is...hoe kort ook...
een  worden met onszelf, met andere mensen
en de natuur....

Annemiek
142 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Na het weekend (met de logees) kijken wat er over is aan voedsel spaart veel geld. Bovendien is het niet aan de orde voedsel weg te gooien als je een goede rentmeester van de aarde wil zijn. Er lag nog een paprika wat bleekselderij en een half kropje sla. Daar kan een blikje zalm bij uit de aanbieding ( 1 euro bij PLUS) Uiteindelijk kon het blikje weer in de kast want ik had nog een stuk pompoen dat in stukken gesneden in de wok werd gebakken in iets olie. De hete pompoen op de sla was verrukkelijk... Zo doe ik het ook met gebakken champignons.
 
Uit de inkuil werden wat Italiaanse bietjes opgegraven ( chioggia) en in de geveltuin had de vorst nog niet toegeslagen en stond rucola en wat kleine kropjes chicorei oftewel rood lof. Alle sla bij elkaar werd het een maaltijdsalade. De paprika en een stengel bleekselderij in kleine stukjes erbij en de chioggia geschild en geraspt er bovenop. Dressing op de biet en de sla van; scheut olijfolie frambozenazijn ( andere azijn doet het ook) peper/zout en wat zoet ( vlierbloesemsiroop) zoals honing of suiker. Het werd een volle kom sla voor twee maaltijden vandaag. De lunch en het avond eten als mijn zoon niet was
komen binnenvallen en de kom sla soldaat maakte. Het is hem gegund... De rest van de pompoen wordt nog schoongemaakt en komt in de vriezer voor het volgende soepje.........Restverwerking is meestal nog lekkerder dan een uitgekiend menu......
Tip 2
Er valt natte sneeuw en afgelopen nacht was er vorst aan de grond. Als je geraniums wilt overhouden moeten ze nu naar binnen. De potten gewoon even ergens vorstvrij zetten is al voldoende en morgen of in het weekend om potten. Nieuwe potgrond in potten en de geranium erin. De lange stengels met een derde inkorten net boven een zijscheutje oftewel
“knoop.” Ze staan nu op de vensterbank van de logeerkamer en ze kregen even goed water ( kopje per pot) tot ze weer aan zijn en daarna veel minder ( eenmaal per week een half kopje) zodat ze kort blijven tijdens het overwinteren. Eind april mogen ze weer buiten....en even tevoren krijgen ze mest en mogen weer bloeien. Tot die tijd worden de bloemknoppen eruit geknipt...
 
Tip 3
Op de afwateringsgaten van potten leg ik meestal hergebruik filterzakjes om uitstromen van de potgrond te voorkomen. Die zijn nu op en heb ik in elke pot onderin wat herfstblad gelegd. Dat doet het ook.
 
Mijn leventje....
Communicatie daar gaat het om in het leven. Teveel invullen voor anderen en geen of te weinig inlevingsvermogen. Communicatie helpt daarbij. Mijn zoon en ik bespreken tegenwoordig direct wat stoort aan de ander en wordt de lucht geklaard. Met vrienden hetzelfde....Ik hou niet van nors gedoe en kortaf zijn als “straf” terwijl de “gestrafte”persoon niet eens weet waarom de ander zo doet. Je moet dan smeken en bidden wat er is en dat is zo kinderachtig dat ik als volwassen mens weiger daaraan mee te doen. Ik breek het open en forceer als het moet, open communicatie. Er zijn in mijn leven al vriendschappen aan kapot gegaan omdat mensen voor me invulden wat ik voelde en dacht en daarbij bleven al legde ik meerdere malen uit dat dit niet het geval is en was. Ze bleven bij hun mening ondanks mijn uitleg en stop ik met de vriendschap. Het is levensgevaarlijk met zo iemand verder om te gaan. Alles wat je zegt en doet kan anders uitgelegd worden en gaat die ander met een sience fiction Annemiek om die in de verte niet eens lijkt op de echte Annemiek. Zo vermoeiend... Als je steeds weer zoiets meemaakt betekend dat een leerproces waar je iets mee zou moeten doen... Het leven is enorm boeiend en we varen allemaal samen in de leer/rivier waarin je soms tijdenlang heel close met een ander schip opvaart. Soms, na een poos scheiden de schepen van elkaar. Vele schepen laat je achter je en velen varen je voorbij want we leren allemaal op eigen tempo onze levenslessen......
 
Annemiek.