dinsdag 20 oktober 2015

Mijmering 128 Groente terrine en de helft uit de bergruimte....

Beste mensen,

Zelfspot heeft de mens nodig
om te kunnen relativeren....

Annemiek
128 Consumindermijmering 2015.
 
Mijn zoon heeft de laatste potten schoongemaakt en mijn schoondochter de hof geveegd. Vele herfstbladeren bijeen in hoopjes werden op de borders en de moestuin gelegd. Nee.... de bladeren vliegen niet weg, Zena. Ze zijn nat en ik heb wat eierschalen gemalen. Die werden in “poedervorm” over de bladeren gestrooid.  Kalk om de PH waarde van de aarde te verhogen. PH rond de 7 is goed en komt de planten ten goede. Komende week zal ik meer kalk strooien... gekocht bij Van Cranenbroek. Maar de eierschalen zijn al een goede gratis aanvulling.......Bewaren dus.
 
Tip 2
Er waren wat champignonnetjes over en broccoli, een stuk pompoen. Er werd een groente terrine gemaakt en zo gemakkelijk....Alweer met de curry starter om je lekker te maken die curry van mijmering 127 toch maar eens te proberen. In een ovenschotel kwam een laagje pompoenplakjes, dan champignons, broccoli roosjes, champignons en weer pompoen. Alles zeer dun gesneden. In een schaal werden zes eieren geklutst met een eetlepel zelfgemaakte curry en een half blikje kokosmelk. Een tipje sambal erbij even mengen en over de groente gieten. De schaal afdekken met alu folie en op 180
graden in de oven.......Hoelang? Dat hangt van de oven af. Je mag best af en toe kijken of de groente al gaar is en de vloeistof ingedikt en vast. Op het laatst de folie eraf om meer vocht te laten verdampen en de groente te kleuren..... Gewoon proberen en ervaring opdoen hiermee. Het was mmm en opeens was er nog maar een klein vierkantje over...

Tip 3 Voor de vorst flink toeslaat nog een stamppotje van rucola. Wat aardappels en aardpeer (topinamboer) in kleine stukjes gesneden gaar koken in weinig water en
iets zout. De rucola fijn snijden en met een gesnipperde ui en peper/zout/scheut azijn mengen zoals je met ruwe andijvie stamppot zou doen.  Puree maken van de aardappels/aardperen en de rauwe rucola door de hete puree scheppen.
 
Mijn leventje.....
De bergruimte is opgeruimd. Mijn zoon heeft de koelkast die op een stalen tafeltje in die bergruimte staat omgekeerd. Ik sta er nu recht voor en niet van de zijkant te frotten zodat ik af en toe de deur in mijn hand heb. Moet ik weer iemand zoeken die die deur weer in die koelkast hangt. De helft van de zooi is uit de bergruimte en afgevoerd naar het consuminderhuis. Mijn zoon heeft er weer een lampje ingemaakt. Dat was al twee jaar stuk maar hoe maak je een nieuwe fitting aan twee loze stroomdraadjes in het donker...Ik zou het niet weten. Hij had er geen moeite mee. Ik heb veel dingen terug gevonden die ik kwijt was en op de foto zag ik dat er nog steeds vier raamtrekkers in een bakje liggen. Daar kan de helft van weg. Ik heb drie pakken zakdoeken gevonden en net gisteren nieuwe gehaald omdat ze “op” waren. Er zijn wel vier sponzen en vele vele dweilen maar die eten geen brood. Ze worden bewaard. Ik heb nieuwe vaatdoeken gevonden zodat de oude vol gaten koperpoetsdoeken worden. Toen wist ik weer niet wat ik met de oude koperpoetsdoeken moest. Samir lastte op tijd een koffiepauze in en viel alles weer op z’n plaats. Het rek met schoonmaakspul was een openbaring omdat ik nooit meer onderin kwam maar nu wel want het rek staat nu op een kist en alles voor het grijpen. Ik heb de opberg kaftan nog leeg geruimd en nog meer koperpoetsdoeken gevonden. Ik heb maar een kruik van koper en een vaasje van zilver. Voor dat vaasje heb ik drie tubes zilverpoets zag ik dus de rest van mijn leven kan ik vooruit.
 
Zena loopt graag op blote voeten zelfs buiten in oktober en ik herinner me dat ik dat ook deed toen ik begin 30 was. In die tijd was minimode de mode en kreeg je blauwe voeten en benen van de kou. Je dacht dat het stoer was zo in je blote gat rond te lopen en ik voelde me sexy. Gottegot al die vorst aan je billen...Later heb ik die foto’s nog eens bekeken en het was verre van sexy moet ik zeggen. Al die blaasontstekingen voor het stoere gevoel... Ik heb maar een bak flink warm water op de mat gezet voor Zena om “het vuil van haar voeten te wassen.” Maar eigenlijk om een blaasontsteking te voorkomen en kon het kind zich gewoon stoer voelen nietwaar zonder gevolgen... Je moet ze een beetje sturen zonder dat ze het merken. Dat deed ze ook bij mij moet ik zeggen toen ze zag dat ik aan mijn rechtse voet een zwart laarsje met sleehak had en aan mijn linker voet een zwart laarsje met een blokhak. Ik dacht er nog mooi mee te zijn geweest toen ik dat gesprek had met een bestuurslid van het consuminderhuis. Ik was er ook nog mee naar de dokter geweest en heb ermee  in de wachtkamer gezeten. Toen dacht ik nog bij het verlaten van de lift.... “Elk mens stapt met een voet harder dan de andere.” Ja dat zal wel oen als de linkervoet een blokhak heeft....”
 
Annemiek.