woensdag 7 oktober 2015

Mijmering 122 Te dikke bonen die mee mochten doen en vol verwachting klopt mijn hart...

Beste mensen,

Tamme vogels zingen over de vrijheid...
Wilde vogels vliegen erheen....

Annemiek

122 Consumindermijmering 2015.

Tip.
Ik was enkele dagen niet in de moestuin aan de voorzijde van mijn huis. De oktoberbonen zijn te dik geworden en hadden beter voor het weekend geoogst kunnen worden. Te dikke sperziebonen hoeven niet weg en door het molentje worden het snijboontjes en kan er een stamppotje van gemaakt worden en gaat er niets verloren. Ha.... voor de volgende week nog een keer en werd de helft in de vriezer gelegd ( zolang  de vriezer nog aanstaat) Een maaltje aardappels werd geschild, gewassen en klein gesneden opgezet met weinig water en zout. De snijbonen eh....sperziebonen in vermomming maar direct op de aardappels. Vanaf
kookpunt op klein gas garen. Tegelijkertijd werd een vegaburger ( uit de vriezer) in een mini pannetje gelegd met iets olie. Deksel erop en op klein pitje zetten. Als de aardappels/bonen gaar zijn kan de vegaburger omgekeerd worden en is ontdooit... warm... en aan een kant bruin. De tweede kant nog even bruinen op dezelfde manier. De stamper door de stamppot die grof moet blijven. Vers geraspte nootmuskaat en een klontje boter erbij. Een scheutje van het opgevangen kookvocht toevoegen en omscheppen. Al doende bedenk ik hoeveel mijn menu kost. De bonen en aardappels gratis en de vegaburger die zelfgemaakt is van gekochte droogbonen/kikkererwten en kruiden zal hooguit 50 cent kosten. Dat is te geef en kan er wel een yoghurtje af......met pompoenmarmelade die mmmmmmmmm is.
 

De boterboontjes oftewel slaboontjes waren ook te dik geworden en werden in kleinere stukjes geknipt met de keukenschaar. Met twee hele uien opzetten met weinig water en zout op hoog gas. Bij kookpunt op kleine pit bijna beetgaar koken ( liever te hard dan te zacht)  Afgieten en laten afkoelen. De ui klein snijden,  
scheut olijfolie erbij, azijn en wat zoet. Dat kan vlierbloesemsiroop zijn of honing of suiker. Peper en zout toevoegen en alles omscheppen. In de tuin staat nog bernagie dus werden enkel blaadjes gesnipperd en mee omgeschept. Als eind decoratie wat bloemetjes van de plant.....Blad en bloem zijn eetbaar........De deksel op de kom werd de kom in de koeling gezet om de smaakjes een dag te laten doortrekken. Morgen gebakken aardappeltjes met bonensalade en schijfjes gebakken knolselderij.....ha...dat wordt hooguit 10 cent voor de olie maar de smaak van een vijf * restaurant.

De laatste klimcourgettes zijn geoogst al of niet gegraveerd mogen ze nog even op het rek nahijgen tegen de gevel van mijn huis. Gewoon nog effetjes rusten in de buitenlucht. Binnenkort krijgen ze een plekje  binnen als decoratie en als ik zin en tijd heb worden ze versneden tot soepkop of ovengerechtje. of........vogelvoerbakje.......gevuld met zoutloos frietvet en zaden voor de vogeltjes........

Mijn leventje....
Er komen zonnepanelen op het dak van mijn huurhuis. HEEMwonen de verhuurder betaald de rekening en de huur stijgt met 25 euro per maand. Die heb je er altijd uit en ik kan niet wachten tot de mannen komen. Tussen 14.00 en 15.00 uur is de afspraak en ja die tijd is al verstreken. We zullen zien.... Al zou ik er geen euro aan over houden... het past helemaal bij mijn gevoel  goede rentmeester van de aarde te willen zijn. Ik doe al aan zon en wind hergebruiken ( de was buiten drogen) en zon binnen laten schijnen wat stookkosten bespaart. We hergebruiken en gooien niets op de afvalhoop wat gered kan worden of een ander nog kan gebruiken. We scheiden afval en kopen niets wat we niet nodig hebben Floor en ikke.... De kattenbrokjes in de grootverpakking en het mensen droog voer idem. Ik kan daar heel pietluttig over zijn. Flacons worden open geknipt van crème of wat dan ook en een product met naar mijn mening teveel verpakking laat ik liggen in de super of waar dan ook........ De mannen van Saurus zijn er nog steeds niet ( 16.00 uur) en ik krijg het gevoel een blauwtje te lopen. Het voelt alsof een minnaar me laat zitten en er komt een woedegevoel opzetten dat ik nog kan onderdrukken.... Ik hou niet van niet nagekomen afspraken! Ze hebben het druk las ik... nou ik ook hoor en ik ga even bellen. Die mannen in het donker op mijn dak lijkt me gevaarlijk. Ze komen beslist vandaag nog vertelde de juffrouw en zal ik ze maar niet met koffie ontvangen. Dat kan altijd nog als die dingen op het dak liggen.

Ik heb de meterkast van spinrag ontdaan, leeg geruimd en de trap gestofzuigd. Enkele meters plaats op zolder was de vraag nou daar kan je walsen na de grote ontruiming. De wifi gegevens staat onder het modum volgens Theo dus werden de codes opgeschreven. Die waren nodig al zou ik niet weten waarvoor.....

Die knolselderijschijf op het menu van morgen doet me denken aan het restaurant waar veel gewerkt werd met vergeten groenten. Een vegetarisch menu met een heel speciale vleesvervanger vertelde de gastheer. Daar werd mee geadverteerd en ik moest me maar laten verrassen. Tussen de carnivoren gezeten aan tafel bestelde ik dat bijzonder menu en was erg benieuwd.... Het moest wel iets heel bijzonders zijn want het vegetarisch menu was duurder dan de biefstuk. Het was een schijf gebakken knolselderij met een plakje kaas erop en een takje peterselie. De verrassing ( desillusie) was enorm moet ik zeggen.........

Annemiek