maandag 5 oktober 2015

Mijmering 121 Pompoenmarmelade en een wasmand bedje voor Floortje de poes.

Beste mensen,

Wat je gaven ook zijn....koester ze
volg de weg van je talenten.
wees dat waar de natuur je voor heeft geschapen
en je zult gelukkig zijn....

Annemiek
121 Consumindermijmering 2015.
Tip.
Pompoenmarmelade is multifunctioneel. Op ijs, in de yoghurt, op je boterham of beschuitje. Als kruimeltaart vulling of gemengd met abrikozenpulp als taartvulling. Pompoen is laxerend dus helemaal goed voor de mens en zijn stofwisseling....
Recept pompoenmarmelade:
3 kilo schoongemaakte pompoenstukjes
1.5 liter sinaasappelsap
Aan kookpunt brengen op hoog gas en op laag gas garen tot de pompoen zacht is. De blender erdoor of de mixer. Je hebt nu 4.5 kilo prut oftewel fruitmoes in de pan.
Doe maar alsof het 5 kilo is. Voeg de juiste hoeveelheid geleisuiker toe en dat is op vijf kilo fruitmoes vijf pondpakken 2:1 geleisuiker. Kijk goed of je de juiste soort hebt.
De pompoen en de suiker aan de kook brengen en 4 minuut aan de kook houden. Giet met een kan met tuit de marmelade zo heet mogelijk in schone potten met schroefdeksel. Zet de potten direct op de kop en laat een dagdeel staan........
Waarom afronden naar vijf kilo zal je denken? Door het sinaasappelsap is de substantie best dun en ik heb gemerkt dat de marmelade NET wel of niet de juiste dikte heeft....daarom iets meer geleisuiker. Wil je een extra lekkere smaak? Neem dan uitgeperst echt sinaasappelsap. Van bloedsinasappels een extra kleurtje.........
Tip 2
Een bont restje katoen met een oranje tintje ergens ertussen op de deksels met een elastiekje. Een touwtje of lintje erom knopen en met een haaknaald het elastiekje verwijderen.......voor het volgende potje. Pracht cadeautjes die geen kneup kosten.........
 
Mijn leventje....
De lidcactus heeft rode bloemknopjes en stond nog steeds buiten. Hij is van een mevrouw waarvan we het huis leeg maakten en de kinderen afstand deden van nalatenschap. Er was een verdrietige sfeer in dat huis alsof mevrouw met liefde afscheid had genomen. Het plantje was op sterven na dood en heb ik meegenomen. Hij kreeg een plekje buiten op een kist en heb ik hem af en toe water gegeven en de zomer ging erover heen. Naar mijn gevoel geeft die lidcactus in de knop het teken dat de mevrouw het aardse leed heeft losgelaten........Dat is mooi. De plant staat nu binnen op de vensterbank en wordt een beetje vertroetelt. Hopelijk gaat de komende bloei voorspoedig verlopen en luidt daarmee de tijd in van vergetelheid en van alles wat minder was voor mevrouw. Tja af en toe maal ik een beetje heeeeee....
 
“Beweegt u wel elke dag een half uur,” vroeg de doktersassistente en dan bedoelt ze niet van de bank naar de koelkast heen en weer. Tuinieren is bewegen en fietsen en lopen. Dat lopen gaat me minder af en ik loop tegenwoordig naar het consuminderhuis. Niet alleen omdat mijn fiets daar overal in de weg staat maar ook omdat er altijd weer iets opvalt of iemand
hem omstoot. Die fikse wandeling naar het consuminderhuis doe ik niet dagelijks maar het kan ook naar een ander doel zijn als ik maar loop of fiets. Van het station in Sittard naar mijn zus is ook een half uur en weer terug dat is een uur beweging en best pittig heb ik vandaag gemerkt. Binnenkort stap ik weer op de hometrainer als de wegen glad worden en ik niet meer durf te fietsen. Twee winters geleden ben ik over het stuur geschoten, op mijn gezicht gevallen en mijn neus gebroken plus mijn bril. dat maakt de mens voorzichtiger nietwaar.......Gladde wegen zie je soms niet eens totdat het prijs is..........Mijn overgewicht werkt meestal als een stootkussen en breek ik bijna nooit iets al val ik ook steeds meer.......alleen die neus had geen stootkussen helaas........
De wasmand van Tineke is te mooi voor de was en ik heb hem als bewaarmand voor de gewatteerde deken bestemd. Door een mega fauteuil te verwisselen voor een rankere stoel kreeg ik plaats voor de mand. Natuurlijk wist ik van te voren dat Floor de poes de mand direct als poezenmand zou gebruiken. Dat mag en daarom ligt er een minder besmettelijk top kleedje op. Decoratieve gebruiksvoorwerpen ik ben er dol op........en Floor dus ook. Nu de gewatteerde deken bij koude avonden uit haar “klauwen” zien te halen.........

Annemiek