maandag 13 juli 2015

Mijmering 92 Courgette reifkoekjes en zelf spuitzakken maken van restjes.

Beste mensen,

Het doel van wijsheid is vooral
dat je onderscheid kan maken tussen goed en kwaad.

Annemiek

 
92 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De eerste courget is oogst klaar en het is inmiddels traditie dat ik daar reifkoekjes van maak.
Ingrediënten:
1 kleine courgette
1 kleine ui
bloem
snuf zout
1 klein eitje
zonnebloemolie
 
Werkwijze:
De courgette met schil raspen. Het eitje, zout en gesnipperde ui toevoegen en roeren. Bloem toevoegen tot het een dikke substantie is geworden.
Olie in de wok of koekenpan. Hoopjes courgette mengsel in de pan en op hoog gas dichtschroeien, dan op laag gas en garen. Als de koekjes lichtbruin zijn omdraaien met een pannenkoekmes. Verder garen op laag gas. De reifkoekjes kunnen warm of koud gegeten worden.
De courgette kan vervangen worden door twee dikke aardappels.
 
Tip 2
Tijd voor een nieuw douchegordijn. Het ouwetje is al meer dan 25 jaar oud en na vele wasbeurten en strijkbeurten is het gordijn niet meer zo mooi. Het kan nog prima als reservegordijn als het nieuwe in de was is. Het nieuwe gordijn is te lang en er zal een stukje af moeten. De omgestikte zoom werd losgemaakt want daar zit een soort breed loodkoord in dat in de nieuwe zoom mee werd genaaid. Het afgeknipte stuk douchegordijn kan prima hergebruikt worden om spuitzakken van te maken.
 
Ik ben niet zo goed in patroon tekenen dus ik doe maar wat. Het resultaat is een kleine en twee grotere spuitzakken.
Werkwijze:
Naar de opening waar het
spuitmondje in komt de stof iets taps knippen. Een zij naad dichtnaaien en zigzaggen. De onder en bovenkant smal zomen in een zogenaamd rolzoompje. Dan de tweede zijkant dichtnaaien en zigzaggen. Natuurlijk was de opening van het spuitmondje te groot en werd bij gestikt tot de juiste maat opening. Een spuitzak is een beetje scheef maar dat boeit niet. Zaak is dat ik weer gratis wasbare spuitzakken heb voor slagroom aardappelpuree toefjes en soezen.
 
Dergelijke spuitzakken kan je ook van geplastificeerde matrasbeschermers maken. Uit een eenpersoons matrasbeschermer gaan er wel 20 uit. Je hebt hier alleemaal geen zin in? Ga maar drop kopen bij het KRUIDVAT en bewaar de plastic puntzak en knip een stukje van de spitse punt en voilà. Wegwerp spuitzak........
 
Mijn leventje.......
We zijn naar de heuvel in Duitsland geweest.....de mannen en ikke. De eerste oogst aardappels en dat waren toch “goudklompjes.” Niet dat ze iets aan me hebben met rapen maar ik stuur wat aan en chil wat met de geweldige sponsors. Hu naam willen ze liever niet bekend maken en dat is prima. Ik ben met mevrouw in haar droomkeuken een kruisbessenvlaai gaan bakken. Zo van de struik even later op de vlaai bij de koffie. Het is puur landleven op die hemelse heuvel waar de hemel de horizon raakt ergens in de verte. Er waren jonge schaapjes eh lammetjes waarvan twee bokjes en twee meisjes. Die eigenwijze meisjes waren van mening dat aan de overkant het gras groener is en raakten steevast verwart in de afrastering. Enkele keren per dag moesten ze bevrijd worden. De bokjes moeten
weg voordat ze geslachtrijp zijn anders komt er inteelt in de kudde.....Daar zou ik niet goed in zijn. Durex voor schaapjes is niet te doen en castreren ook niet lijkt me. Ik zou me kapot janken als ik zo’n beestjes zou moeten wegdoen. Er was een haan met naar mijn mening te weinig kipjes dus die werden te vaak gedekt. Je kon zien welke kip de lievelingskip van de haan was want die had kale schoudertjes. Je moet er toch niet aan denken constant genomen te worden want er is in het leven meer dan seks. Toen ik dacht alle kipjes al te hebben gezien rende er een donkere kip in een rot vaart langs de struikjes. Ze wilde wel eens even weg van het nest waar ze eitjes zat uit te broeden. Snel snel snel even aan de lucht...... een regenworm misschien..... een blaadje sla en wat graantjes om daarna weer de kindjes in de eitjes te warmen......Jonge kuikens binnenkort waar natuurlijk weer haantjes tussen zitten die weer weg moeten want die ene haan is al meer dan genoeg........
 
Annemiek