woensdag 8 april 2015

Mijmering 51 Groenteburgers en duurzame bonenstokken van wat de medemens weg doet....




Beste mensen,

Innerlijke vrede daarvoor hoef je niet in de toekomst te kijken
richt je aandacht op het moment en zie alle moois in verborgen diepte....

Annemiek
51 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
In mijmering 50 gaf ik een wok recept door met rijst. Van de mega hoeveelheid groente die overbleef werd voor de helft een groente taartje gemaakt voor bij de lunch. De rest groente die daarvan weer overbleef maakte ik groenteburgers en lekker dat die waren/zijn.......
 
Ik had nog wat graan van Tineke in de voorraadkast en maalde dat graan in de moulinex tot grof meel. Gewoon bloem nemen kan ook of speltmeer of havermeel wat je maar hebt.
Een beetje bloem door de groente mengen tot een stevige substantie ontstaat. Ballen rollen en door de paneermeel rollen. Twee eitjes klutsen, ballen door het ei en wederom door de paneermeel. Er ontstaat een stevige “korst” die lekker knapperig wordt als de burgers in zonnebloemolie gebakken worden. De burgers enkele uren in de koelkast zetten en een voor een verpakken en in de vriezer......
 
Tip 2
Hoe maak je de lekkerste hamburger aller tijden? stevig broodje even oppiepen in de oven. Blad sla erop ( uit de tuin) en de warme knapperige groenteburger. Enkele ringen zeer dun gesneden ui en tomatenketchup. Dekseltje van het broodje erop en voilà........Zoals je ziet is de burger van binnen heel mooi om te zien.
 
Tip 3
Hergebruik... Gerda moest door omstandigheden een nieuwe party tent kopen en kreeg ik het buizenframe van de oude tent. Ik heb me even uit laten leggen waar wat in past en ben aan het fantaseren geslagen. Pracht staken voor klimbonen als ze niet zo lelijk wit waren in de groene tuin en minder glad. De klimbonenplanten  kunnen moeilijk hechten aan de buizen lijkt me zo. Er staat nog heel veel gratis gedroogd mos in voorraad van het verticuteren. Dat glijd er natuurlijk ook vanaf en werden de buizen antislip gemaakt door ze te bewerken met schilders plakband dat heel weinig kost. Een laag mos erom met wikkeldraad gewikkeld en zoals je ziet past de
stellage helemaal op die plek tussen alle natuurdingetjes. De dwarsbuis moet ik nog wikkelen en elke dag een stukje is goed. Een tweede “rek” werd geplaatst evenwijdig aan het eerste en ook dat wordt met mos omwikkelt. De buizen werden met een rubber hamer de grond in gedreven.
 
Mijn leventje.....
In Oss hebben ze bijzonder lekkere friet hebben we tijdens de landelijke genoegdag ontdekt. Ik had een groente kroket besteld bij de frietjes, Vegetarisch natuurlijk en best lekker. Tijdens het eten ontleed ik dan zo’n ding, proef en bekijk de prijs. warenonderzoek en zie..... de eigen gemaakte groente vegaburger ontstaat van wat er al is in mijn tuin vriezer of koeling. Gewoon gemaakt van restjes en er kan van alles in..... Je kan hem ook in kroketvorm rollen als je interesant wilt doen maar voor mij zijn die platte schijven handiger. Die bak je in de wok met een beetje olie en hoeven ze niet te “zwemmen.”Ik ben gek op krokante jasjes rond die dingen en dat bereik je door tweemaal paneren. Nee.....niet goed voor de lijn maar oké.....de beslissing is aan jou.
 
Nu krijgen de kipjes geen voer meer in het nachthok alleen een kommetje water. Ze weten dat eten en drinken tegenwoordig in bakken in de ren wordt aangeboden en het nachthok is om te slapen. Om zeven uur in de ochtend flaneer ik in nachtpon zo uit mijn bed op de slofjes naar buiten met de voerbakjes en gaat het deurtje van het nachthok open. De meisjes worden vriendelijk toegesproken of ze wel goed hebben geslapen.  Ze maken wat piepgeluidjes, strekken de pootjes en komen aan de frisse lucht.  Naar buiten waar de vogeltjes fluiten en de lente in de lucht hangt en de zachte wind de veertjes opwaait als bij de rokjes van de jonge meisjes in het voorjaar. De dames pikken hun graantjes mee en gaan aan de scharrel. Ze leren elke dag weer wat bij en weten nu hoe blaadjes andijvie smaken en de bloemetjes van rucola. Fieke het meest bijdehand kipje ving een regenvorm en werd er een race op touw gezet wie daar stukjes van af kon pakken. Ons kreupeltje Madelon deed niet onder voor de rest. Floor de poes die straf heeft keek van achter het raam toe. Ze moest even binnen blijven want ze had de kipjes opgejaagd door ze “aan te vallen” tegen de ren stormend en kon ik haar even niet alleen buiten laten maar ze leerde snel. Nu wandelt ze langs de ren wel wat erg vaak uit te dagen maar oké....het is lente en flaneertijd. Elke keer kijkt ze dan mijn kant uit of ik ook wel zie hoe “braaf”ze is of.......om te kijken of mijn aandacht verslapt? De kipjes zijn inmiddels gewend aan een wandelende floortje en blijven gewoon scharrelend op onderzoek in hun buitenverblijf. Elk steentje bekeken en elk blaadje gekeerd. Graantjes gepikt en een slokje water en wat voer. Ze pikken in de wilde wingerd en proberen de zitstok die nog wat onwennig voelt, schijnt het en heeft mijn aandacht in het weekend.... Er is weer leven op het hofje en de cirkel rond. Stro met mest voor in de compostbak en blaadjes sla en ander spul dat zijn weg vind naar de ren. Ze blijven lang buiten spelen merk ik en de kou deert opeens niet meer van vallende avond. Een paar korreltjes snoepvoer maar om ze naar bed te krijgen voor in het nachthok en wordt de kom voer uit de ren gehaald en zie; een nieuwe traditie is geboren.... Ze weten het al en wandelen de kleuters naar binnen en kan het deurtje dicht. De glasplaat voor de kiertjes en wat plukjes hooi extra want de nachten zijn fris. Een beetje onderstoppen en wennen ze aan mijn stem die zegt dat ze moeten gaan slapen en morgen weer gezond op.......Nee ze vroegen niet om een verhaaltje te vertellen anders had ik dat zomaar gedaan....
 
Annemiek