zondag 5 april 2015

Mijmering 49 Pasen, een gehandicapt kipje, warmeteminnende groenten zaaien en eiersalade.

Beste mensen,

Je kunt niet leven zonder iemand die van je houdt,
die je de moeite waard vind...en een beetje op je let.

Annemiek.
49 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Begin april is het tijd om warmte minnende groenten voor te zaaien binnenshuis. Half mei kunnen ze dan naar buiten in de volle grond en zijn al hele planten tegen die tijd. Voorsprong op de oogst maar vooral verlenging van een Nederlandse zomer die vaak te kort is voor warmte minnende groente. Half mei in de volle grond zaaien kan natuurlijk ook of begin mei onder een tunneltje en misschien krijgen we een lang warm najaar en hebben ze ruim tijd van groeien. Ik heb die nazomer al besteld dus wie weet.......
 
Ik ben gisteren in het consuminderhuis begonnen met pindapompoen zaaien voor op de heuvel in Duitsland. We mogen de planten op die pracht heuvel uitzetten en de oogst was vorig jaar geweeeeeeeldig. Tientallen gezinnen hebben pompoenmarmelade gemaakt en soep en en....Het wordt de zesde generatie pindapompoen en elk jaar komen er meer knobbels op de schil terwijl de smaak perfect blijft. Naar mijn mening zijn ze steeds mooier geworden door de jaren heen want ik hou van die knobbels en bobbels. Tijdens de landelijke genoegdag hebben we zoveel zaad uitgedeeld dat ik net nog voldoende heb voor de heuvel........Ik zie in gedachten in heel Nederland nu die zesde generatie zich uitbreiden. Hoeveel ik zelf zaaide? 88 zaden waarvan zeker 50 planten worden uitgezet in de volle grond van de heuvel en de rest wordt weggegeven of zomaar ergens gepland in een verwaarloosd tuintje om met liefde en mooie grote bladeren het onkruid te bedekken........
 
Zaaien zoals bekend........Wederom een bodempje potgrond in een bakje en closetrolletjes rechtop in de bak in gesloten formatie. Handenvol potgrond op de rolletjes zodat ze gevuld worden, en nee niet de aarde met je vingers in die rolletjes aandrukken maar gewoon de bak enkele keren hard neerzetten. De potgrond zakt vanzelf in de rolletjes. Nog maar wat grond bijvullen tot bovenkant rolletje en weer hard neerzetten die bak. De zaden rechtop in de aarde steken dat vergemakkelijkt het kiemen, elk rolletje een zaadje. Verder afvullen met potgrond tot een cm boven bovenkant rolletjes en de aarde even aankloppen. Ongeveer 2 dl water verdelen over de bak en glasplaatje erop.....Niet meer gieten alleen dagelijks benevelen als de plantjes opkomen, de glasplaten eraf gaan en de grond te droog lijkt. Te nat brengt te lange stelen en zwakke planten met schimmel in de grond.
 
Ik zaaide langwerpige klimcourget en kleine klimmende bolletjes courget met de naam Jack be Little. Als er voldoende zaad is zaai dan maar wat meer om plantjes uit te delen. Een plantje in een leeg koffiepak met de zilverkant naar buiten en een lintje erom met een kaartje is zo heel erg leuk om te krijgen. De bolletjes courget kan je aan de plant graveren met hartjes of zo. Later in het jaar smaken ze gevuld met ragout heel erg lekker en er staat een recept van in het kookboek ETEN UIT DE EERLIJKE MOESTUIN. Je kan er soepkoppen van maken voor eenmalig gebruik of de uitgeholde bolletjes vullen met gesmolten vet gemengd met vogelvoer voor de vogels in de late herfst. De zaden drogen en bewaren en kost de oogst van volgend jaar helemaal niets.
 
Bonen hebben veel warmte nodig en zaaien voor half mei in de volle grond brengt zieke kwijnende planten. Ze liggen maar te liggen veel te lang in de koude aarde en rotten weg. Bonen horen na tien dagen op te komen en is dat niet zo dan is de aarde niet warm genoeg dus schoffel maar weg en wacht tot het warmer wordt en zaai opnieuw. Ik heb ze wederom voor gezaaid in het consuminderhuis in bakken en dat kan nu wel.
 
Ik zaaide boeren tenen, dat is een droogbonen soort van eigen zaadteelt. Een boon per closetrolletje want ze zijn mega groot. Grote bonen in grote peulen aan forse planten die ik tegen de afrastering van het moestuintje de hoogte in laat klimmen. De planten mogen tegen half mei in de volle grond. Ze doen een zomer en herfst lang over de groei tot oogst en bestormen de afrastering terwijl ik alleen maar toekijk en geniet. Ze groeien en bloeien met prachtig rode bloemen en krijgen mega bonen die geel en bruin worden en in oktober of zo gedroogd van de planten worden gehaald. Geen omkijken naar en zalige bonen om gedroogd te bewaren in glazen potten om vegaburgers van te maken. Mijn gratis “vlees” want bonen bevatten plantaardige eiwitten en hoeft geen diertje te sterven.
 
Ik zaaide wat klimbonen... lange dunne groene boontjes de hoogte in groeiend. Ze komen half mei in de tweelingpotten om in de zomer verse jonge boontjes te kunnen plukken en net beetgaar te koken met een gefruit gesnipperd uitje. Ook gratis en voor niets omdat het zaad van eigen teelt is. Gewoon een setje bonen laten hangen en drogen aan de plant.......Deze bonen mag je per drie in een closetrolletje zaaien. Ze houden van bij elkaar en samen onderweg.......in verstrengeling.
 
Ik zaaide nog meer droogbonen en wel de kleine soort HEILIG BOONTJE Zoals je ziet lijkt het of er een engeltje op de boon staat met wijd geopende vleugels. Ook eigen zaadteelt en de mooiste oogst gaat in glazen potten voor de sier. De mindere eet ik direct op... Ook deze droogbonen blijven aan de plant hangen tot oktober van groen tot geel tot bruin en gedroogd.........Je kan ze door die droge vorm jaren bewaren. Om ze te weken en soep of vegaburgers van te maken in wintertijd  of........te zaaien in 2016.
 
Een vijftiental bakken ingezaaide zaden kregen een glasplaat op de bakken en over tien dagen is er een menigte baby'tjes boven de grond..........wordt vervolgt.
 
Tip 2
Pasen en teveel gekookte eitjes? Ik heb er met wat gele tomaatjes een salade van gemaakt met verse bieslook knoflookpijpjes en blaadjes daslook. De dressing zelfgemaakt smaakt beter dan uit het flesje en die maak ik als volgt:
Beetje frietsaus, beetje yoghurt, scheutje olijfolie en scheutje kruidenazijn. Peper/zout en ietsje mosterd en honing ( voor de zoet of suiker) kan erbij en zelfs piccalilly als je daarvan houd. Nog wat kruiden erbij daslook bieslook en mengen. Wat over was werd bewaard in een potje in de koeling. Blijft een dag of vier wel goed. Voor tipjes op slablaadjes op boterhammen. De salade kreeg een decoratie van viooltjes, die zijn eetbaar maar dat wist je al denk ik........Je ziet een roze bloem in het midden van de geurgeranium en die is ook eetbaar. Ik heb wat stekken van deze plant gekregen van Antonia en ze zijn aangegaan. De plant verjaagd door haar geur muggen en dat is mooi meegenomen. De blaadjes van de plant geven de geur af en kunnen in sla en op of in ijs. kleine stevige blaadjes kunnen ingevroren in ijsblokjes voor in koele drankjes en ja die pracht bloem als decoratie op alle soorten salades en deze bloem was de eerste van een stekplant door gehouden op de vensterbank. In mei gaan ze naar buiten. Ik zal deze planten koesteren en vermeerderen door te stekken in augustus want bloemen op het menu is vrolijk en lekker.
 
Mijn leventje....
De eerste week met de kipjes was er een van schuiven met glasplaatjes tegen hordeurtje om warmte te creĆ«ren en uit de wind maar toch frisse lucht en hooi bij leggen voor de nacht. De verveling voorkomen door ze bezig te houden want kipjes zijn kannibalen en gaan elkaar pikken als ze zich vervelen. Ik heb snoepzaad in hoekjes verstopt en langs richeltjes en waren ze druk daarmee. De drinkbak die steevast werd om gekeild weer vullen en nat hooi ruimen leek werken aan de luierwas.... Voer bijvullen en deurtje open naar de ren om te wennen aan de grote wereld van het scharrelen. Op elk treetje een lijntje snoepzaad om te lokken en kwamen ze langzaam aan beetje voor beetje naar buiten. Niets forceren en alles mag.....De zaterdag moest het hok even helemaal schoon en heb ik ze in de ren gezet op de voetjes en zag ik opeens dat Madelon een scheef pootje heeft en dat ze bij mij terecht kwam is natuurlijk geen toeval....
 
 Diep geraakt weet ik dat “hij die de sla laat groeien” haar in mijn richting schoof omdat hij allen lief heeft, de zwakken nog meer dan de sterken. Tja en ik weet dat de meneer van de kippenfarm haar direct zou inruilen voor een nieuw kipje en Madelon in de wei zou uitzetten. Zonder eten en drinken en de vos of de marter haar “opruimen” zou. Zo is die meneer....de natuur doet zijn werk noemt hij dat. Opruimen wat niet meer verkocht kan worden. Geen moment denk ik eraan haar te ruilen... Ze is per direct mijn lievelingskipje...De andere twee redden zich best... Fieke is de leider dat is wel duidelijk en nummer twee Heleen. Madelon staat onderaan de pikorde en zal ik steeds opletten dat zij haar lekkertjes ook krijgen zal. Zoals je ziet staat ze op het trappetje met het scheve pootje en zal ik de dierenarts om advies vragen komende week. Mijn mail vriendin van verre Janina in Canada heeft al advies gegeven en ze is ervaringsdeskundig met kipjes met gehandicapte pootjes. Madelon eet en drinkt gewoon mee en lijkt geen pijn te hebben. Ze beweegt zich onhandig voort en we volgen haar met zorg en aandacht....Pasen 2015 werd heel bijzonder door een gehandicapt kipje dat mocht blijven leven.....
 
Annemiek