zaterdag 28 maart 2015

Mijmering 44 Zevenblad stamppotje gratis cadeautje en plantjes in de volle grond....

Beste mensen,

Dans als de zon schijnt en fluit in de regen....

Annemiek
 
44 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De voor gezaaide erwtjes kunnen in de volle grond. In elk closetrolletje heb ik twee erwtjes gezaaid en de meeste zijn wel opgekomen. Met een vork van het oude keukenbestek worden de gevulde rolletjes opgeprikt van de bodem van het emmertje. Ze werden op een grote plastic schaal gelegd en hebben helemaal niets geleden. Een groeistop is niet aan de orde want geen wortelkluitje kwam in de knel. Het closetrolletje lost vanzelf op in de aarde.........Met de steel van een schoffel plat op de aarde gedrukt werd een lijntje aangegeven. Met een bollenpoter diepe gaten gemaakt waarin twee closetrolletjes kwamen dus vier erwtjesplantjes in een gat. De gaten tegen elkaar aan gemaakt en hebben we een gesloten lijntje erwtplantjes......
 
Tip 2
Erwtjesplantjes houden zich graag vast aan rijshout.....Wat is rijshout zal je denken. Elk stokje dat je gratis kan verzamelen, gesnoeid van braam of frambozenstruiken van topinamboerstengels of welk snoeihout dan ook. Verder bamboestokjes of zelfs bezemsteel... wat maar een recht stokje is. Ik heb eens een lading bamboe rolgordijntjes van het stort meegenomen en ze doen al 10 jaar dienst. Tekort aan stokjes dan knip ik weer een lading los van de plastic stripjes.........
 
Tip 3
Het rijshout werd in de aarde gestoken tegen de erwtjesplantjes aan. Ze houden zich met de rankjes vanzelf aan de stokjes vast.......Om en om heb ik stevige en iets mindere stokjes gezet dus komt het wel goed.........
 
Tip 4

De rucola komt al aardig op en het zaad is van eigen teelt van vorig seizoen. Kost dus helemaal niets...... Mooi om wat plantjes cadeau te geven gezet in  bakjes en potjes van de rommelmarkt van wat een ander wegdoet. Beetje potgrond in de bakjes en met een vork ( uit de keukenla) wip je zo een polletje baby rucola uit de grote bak in de potjes. Voorzichtig behandelen en aandrukken. Ik heb er een laagje mos omheen gelegd voor de mooi maar steentjes doen het ook of gewoon niets.........Het bakje
kan gewoon buiten blijven.
Tip 5
De tuinbonenplanten kregen ook een plekje in de volle grond en hebben sterke steuntjes nodig want ze worden 80 tot 1.25 meter hoog.  Ik heb ze tegen een betonvlechtmat gezet waar ik ze aan vast kan binden als ze groter zijn.  Rijshout zou niet voldoende zijn want als de bonen in de planten komen worden ze echt zwaar. Voor/zaaien brengt vroege oogst zodat ik de luis te slim af ben. Als de plant acht trosjes bloemen hebben knijp ik de top uit de plant. De meute bladluis is tegen die tijd onderweg en gek op die toppen dus weg ermee.

Tip 6
Sinds ik weet hoe lekker zevenblad is kijk ik dit ( on) kruid in het voorjaar uit de grond. De jonge blaadjes bevatten veel vitamine C. Pluk alleen in je eigen tuin of van plekken waar je weet dat er niet gespoten is met gif. Niet meer plukken als de bloei erin zit of het blad donker is geworden dan is het niet meer lekker...... Ik maakte een heerlijk stamppotje van zevenblad en wil het recept graag met je delen....
 
Zevenblad stamppot.
Ingrediënten voor twee personen:
– een mandje met zevenblad blaadjes (zie foto)
– 4/5 middelgrote kruimige aardappelen
– 2 in ringen gesneden uien
– 3 tenen gesnipperde knoflook
– 2 dl ( een glas)melk en klontje boter
– optioneel; 1 tl kurkuma
– 1 el olijfolie
– Peper en zout naar smaak
 
 
Pluk het zevenblad en was het in koud water. Snijd het blad vervolgens klein en laat het daarna goed uitlekken.
Schil de aardappelen, snijd ze klein en kook ze in ongeveer 20 minuten gaar.
Snijd de uien in ringen en snipper de knoflook. Neem een diepe wok en fruit de ui aan in de olijfolie. Voeg halverwege de knoflook toe. Voeg daarna het zevenblad toe in kleine stappen. Het lijkt misschien teveel, maar het zevenblad slinkt heel snel. Voeg nog wat peper en eventueel wat zout toe voor extra smaak.

 

Giet de aardappelen af, klontje boter erbij en verwarm de melk in een pannetje. Doe in de melk een theelepel kurkuma voor een mooie gele kleur. Meng de melk langzaam en in kleine stappen door de aardappelen  en klop met de mixer tot een mooie zachte gele puree. Daarna het zevenblad door de puree en roer goed door elkaar tot je een mooie stamppot hebt.
 
Er kan een vegaburger bij maar ik maakte deze keer roerei van een ei in de wok met een houten lepel los geroerd op hoog gas. Even sudderen en klaar. Er kan ook gemalen geroosterde hazelnoot op ( uit het gemeenteplantsoen geoogst ) maar had ik even geen zin in noten roosteren. Je houdt niet van gele puree? Gewoon de kurkuma eruit laten en met wat nootmuskaat is het ook prima.
 
Mijn leventje
Regen voorspelt en in de nacht temperaturen boven nul. Ideaal om de voor gezaaide erwtjes en tuinbonen naar de volle grond te verhuizen. De wind trekt aan maar met een dikke fleecetrui en een sjaal komt het helemaal goed. Floor wijkt niet van mijn zijde en straalt dezelfde blijheid uit als dit mens. Als ik koffie drink  buiten in de grote rotan tuinstoel komt ze in haar mandje liggen op tafel. Gerda komt even langs en heeft ijzeren buizen over binnenkort van een party tent en die kan ik hergebruiken. Liever heb ik hout in mijn tuin maar als ik de witte buizen met mos omwikkel vallen ze niet op tussen al die groenschakeringen. Ik teel dit jaar nog meer de hoogte in dan vorig jaar en heb ideetjes in overvloed.....
 
Later in de middag als de miezerregen begint te vallen worden alle kieren en kiertjes van de kippenren met gaas dicht gestopt. Waar de marters vorig jaar naar binnen kwamen is nu geen doorkomen meer aan. Het gaas loopt tot onder een zware tegel en met spandraad werd het gaas aan de afrastering vastgezet. Ontmoedigen maar die marters........al denk ik dat geen enkele ren martervrij is of je moet een cm doorsnee gaas onder de grond spannen en op dak en zijkanten. Dan zie je de kipjes niet eens meer. We gaan ervan uit dat de marters alleen jagen als het donker is ( ze slapen overdag) en dan is het nachthok gebarricadeerd. De ren is weer opgeharkt en een dikke laag hooi ligt in het nachthokje. Floor is er eens doorgelopen ter controle en lijkt het of ze zich iets herinnert. De RVS drink en eetbakken hangen in de ringen en is het kippenpaleisje klaar en is het wachten op de dames kip.....
 
Annemiek.