maandag 23 maart 2015

Mijmering 42 Hergebruik tips voor huis en tuin.......



Beste mensen,

Hemels is de aarde voor hen, die de onderlinge liefde dagelijks vieren
en niet moe worden voor elkaar een bed van bloemen te spreiden....

Annemiek
42 Consumindermijmering 2015.
 
Tip....hergebruik.
Een oude mega pan brengt nostalgie op mijn hofje en staat naast de keukendeur op de regenton. Hij zal beslist vele jaren ingezet zijn in vorige generaties met grote gezinnen om boerenkoolstamppot in te maken en fruit voor de confituur. De pan heeft een belangrijke functie. Als ik eenmaal per dag mijn afwasje heb weg gespoeld blijft het sopje even staan in de afwasbak....tijd waarin de paar vuiligheidjes in het sopje naar de bodem zakken. Voorzichtig wordt 80% van het sopje in de pan gegoten voor hergebruik om klusjes ermee te doen, de rest van het sop kan weg. Allereerst zet ik de extra vieze afwas in de week in die pan. De garde van de mixer het aangekoekte steelpannetje en/of het bordje van de maaltijd. De tijd doet mijn werk van voorspoelen en is het afwassen peanuts geworden.........Daarna wordt het sopje meestal gebruikt voor oogst tuin/kommetjes die ik
afwas met als afdruiprek de regenton ernaast. Met de gieter met regenwater worden de kommetjes nagespoeld en je wilt niet weten hoeveel ik geniet van dat water festijn op mijn hofje.....
 
Tip 2
Het zaad van de melde hing decoratief een najaar en winter lang te drogen in mijn woonkamer. Nu wordt het gedroogde zaad gerist van de stengels en door te kneden vallen de zaadjes uit de zaadhulsjes. Door het vergiet met gaatjes op zaaddikte valt het zaad en het fijn gruis in een brede schaal. Even later sta ik buiten voorzichtig te blazen in de schaal.......het gruisstof waait weg en de zaadjes blijven liggen.......binnenkort worden ze gezaaid in de volle grond....
 
Tip 3
De grote betonnen bakken moeten leeg want er worden klimbonen in gezaaid aan bonenstokken. Groente telen de hoogte in.  Ik heb in de herfst wat knoflooktenen in de aarde in de bak gestopt en er veel knoflookstengeloogst van gekregen. Ze krijgen een andere pot en worden omgeplant. De wortels werden tot een derde afgeknipt anders “stroppen”ze in de pootgaatjes van de nieuwe pot.  Kijken wat het worden gaat komend seizoen. Ze krijgen een plekje op het nieuwe rek waar voorlopig de kruiden in potten opstaan. Ik hoor je al denken “waarom niet direct die tenen in een kleine pot poten.” planten in kleine potten bevriezen eerder.
 
Tip 4
Een mens die ouder wordt en of rugklachten heeft is zeer gebaat met een oppottafel op verstelbare hoogte die ook nog weinig plaats inneemt.......Een gat in de markt voor de commercie zal je denken......De consumindermens neemt daar een oude strijkplank voor die ingeklapt weinig plaats inneemt in de schuur......
 
Tip 5
Menig keer maakte ik het mee dat mensen die een moestuin startten aangaven binnenkort te beginnen met zaaien. Het werd een week opgeschoven toen begon het te regenen, was schoonmoeder jarig en was opeens de maand om. Moeder natuur wacht niet en heeft haar eigen agenda. Maart/april is zaaitijd en de sla staat dan ook al boven de grond in de koude kas waarvan de glasplaat nu constant open staat ook in de nacht. Door vroeg sla te zaaien heb ik bij de eerste warme dagen een groeispurt in de sla blaadjes. Als je zaaien wil doe het dus NU en ben je nog altijd vroeg.........
 
Mijn leventje....
Elke droge dag met zon is een geschenk en voelen we de koude niet. Tot 19.00 uur is het licht en kan er gewerkt worden aan klussen in de tuin. Het hoeft maar klaar te zijn en ik laat me niet verleiden tot uitstapjes als het zaad nog niet in de aarde ligt. In de avond doe ik wel administratief werk voor het consu huis want de natuur heeft haar eigen agenda en daar wil ik bij zijn zolang de dag duurt. Ik ben al aan het rondbellen voor kipjes en zal binnenkort besluiten wat het worden gaat. Drie kleine krieltjes of twee grote leghennen. Ze moeten kunnen scharrelen en daar is in de ren ruim plaats voor maar het nachthokje is beperkt en houden we het bij dit aantal dat knusjes in het hooi in hun eigen bedstee zullen slapen. Er moeten nog ergens drinkbakken en voerbakken zijn en zal ik eens op zoek gaan op zolder. De beestjes zullen vredigheid brengen, mest voor de aarde en eitjes voor het ontbijt. De lieve geluidjes en het gekrakeel als ze een eitje hebben gelegd zal alleen maar de sfeer verhogen........
 
Annemiek.