zondag 22 maart 2015

Mijmering 41 erwtjes afharden en voorjaarssalade....


Beste mensen,

Waar mensen in liefde en vriendschap weer mens worden....
groeit de hemel over de aarde....

Annemiek
41 Consumindermijmering 2015
 
Tip.
Lente!! De erwtjesplantjes voor gezaaid in closetrolletjes in bakjes binnenshuis mogen nu buiten afharden. De eerste afhard stap is op het rek aan de zijgevel van mijn huis. Daar is nog een beetje beschutting ver van de grond om de koude nachten te overleven....Ze groeien in deze afhardfase niet en dat is goed want de rankjes zitten er al aan en ze zijn eraan toe om naar de volle grond te verhuizen. Helaas....de komende week is nog bar en boos dus blijven ze in de beschutting in de wacht. Ze worden er hard van... de kindjes erwt....Je wil dit allemaal niet? Te moeilijk? Zaai maar direct in de volle grond....de groei en oogst komt toch wel maar dan iets later....
 
Tip
Lente!! Voorjaarssalade op het menu.
Ingrediënten:
Wat aardappels
4 stengels bleekselderij
handvol rozijntjes
yoghurtdressing
3 eitjes
doosje slagroom
blikje ananas
blikje perziken
2 tomaatjes
kruiden uit de tuin zoals: daslook stengeltjes van knoflook of bieslook/peterselie/ wat er is. Eventueel stengel ui ( lente uitjes) van de markt of de super.
 
Werkwijze:
De aardappels geschild opzetten met weinig water en iets zout en vanaf kookpunt 10 minuut
beetgaar koken. Afgieten afkoelen en in stukjes snijden met twee messen. ( zie foto). De bleekselderij wassen en de stengels in de lengte doorsnijden. De stengels in zeer dunne schijfjes snijden en in een grote kom met de rozijnen de ananas en een beetje yoghurtdressing mengen. Een klein beetje ananassap werd in de lege yoghurt dressing flacon gegoten en na flink schudden kan dit mengsel bij de salade. Het pakje slagroom lobbig kloppen ( niet helemaal stijf) en door de salade scheppen.
 
Even wat kruiden opduikelen in de tuin. Plukjes knoflookstengel en een blaadje daslook. Plukjes peterselie van de bloempot op de vensterbank. Er kan tijm bij maar die heb ik even
niet........Moet nog groeien. Ik heb hem net boven de aarde afgeknipt afgelopen week zodat jonge stengeltjes in het tijmbedje opkomen.....
 
Twee hard  gekookte eitjes ( 8 minuut) tweemaal door de eiersnijder halen. Eenmaal dwars en daarna omgekeerd zodat blokjes ei uit de snijder komen. Beetje zeezout en versgemalen peper op de salade en alles weer omscheppen. Misschien wil je nog wat yoghurtdressing erbij? Proef maar even.......De smaakjes moeten nog intrekken.
 
Je kan de salade voor twee personen opmaken op een schaaltje of per persoon op een mooi bord en de rest in de koeling laten voor morgen. Met slablaadjes beginnen ( die ik even niet had) Daarna een hoopje salade en schijfjes tomaat, partjes ei en een perzik met een toefje peterselie. Serveer er stokbrood met knoflookboter bij of kruidenboter.
 
De salade die over was heb ik in de grote pastei/pan gelaten waarin de salade werd gemengd. Een kommetje erin met de tomaat en de perzik en de deksel erop. Past niet in de koelkast die grote pan maar hoeft ook niet. De deksel sluit mooi af over de rand van de pan. Ik heb de pan in de regen gezet daar staat hij lekker koel als een gesloten koelkastje en kunnen de smaakjes nog meer doortrekken. Omdat er geen vlees in de salade zit kan er niets bederven zo buiten op de tuintafel........
 
Tip 2
Een ananasblikje is een mooi vormpje ( timbaaltje) om rijst in te drukken en op je bord te zetten als torentje als er rijstgerechtjes op het menu staan. . Draai met de blikopener de onderkant er maar alvast vanaf en zet in de kast.......
 
Mijn leventje.....
Even was ik weer het vrouweke in de koekoeksklok. De regen joeg me naar binnen en werd de regenton gevuld met gratis regen/oogst. De lente is even ver te zoeken maar de dagen tellen door en de warmte komt zeker binnenkort. Tijdens droge momenten met een fleece jackje aan is het goed te doen buiten want ik kan weer niet wachten. Verlangend naar wat komt zoek ik de koude kasjes af naar opkomend gewas en vind kleine groene puntjes van de opkomende snijbiet. Er is een oud ijzeren rek in mijn handen gevallen en oh hoeveel mogelijkheden brengt dit om groente te telen op hoogte en tel ik mijn zegeningen...Floor heeft in een krat met opkomende knipsla huisgehouden en ja daar had ik een stuk gaas over moeten leggen.......alsnog gedaan zal ik wat bij moeten zaaien. Ze heeft wat poot uitjes uitgegraven en zal ik ook een gaasje over leggen. Er komt vorst aan de grond maandag op dinsdagnacht en de flanellen lakentjes worden al klaargelegd.....voor de tere plantjes op de sla ladder en het jong grut op het rek. De tuin zit weer in mijn bloed onder mijn huid is mijn geliefde en brengt energie en blijdschap.....
 
Annemiek