woensdag 11 maart 2015

Mijmering 37 plantjes uit de grond kijken pasta /broccoli...en zaaitip.

Beste mensen,

Laat alles wat dood is in jezelf
verrijzen tot nieuw leven....

Annemiek.
37 Consumindermijmering 2015.
 
De daslook komt al goed op en is een vaste winterharde plant. Elk voorjaar komt hij gratis op nadat ik eens lang geleden een plantje daslook heb gezet. Heerlijk om kruidenkaas mee te maken samen met de sprietjes van de knoflook en de pas opkomende bieslook. Allemaal van de lookfamilie.........Yoghurt uithangen en de kruiden erbij in fijne snippers en peper/zout. Daslook is als vaste plant te koop bij de groente plantjes kraam op de markt of in het tuincentrum. Zet hem op een natte plek in je tuin.........voor jaaaaaaaren gratis oogst.
 
Tip 2
De mini sla plantjes die opkomen mogen in het zonnetje gezet en de glasplaten van de koude kas af...tot de avond komt. Als de aarde te droog word krijgen ze een sproeibeurtje en nee zeker niet gieten dan liggen ze plat de tere kleuters..........
 
Tip 3
Mijn hobby van maart is plantjes uit de grond kijken. De sla plantjes van de markt in potten gezet zijn aan en staan er goed bij. Gieten heeeeeeel karig en indien nodig in de vroege ochtend en zeker niet in de avond. De nacht ingaan met koude vochtige voetjes vinden ze niet fijn.......Er s trouwens vorst aan de grond aangekondigd komende dagen dus worden de flanellen lakentjes opgeduikeld om de sla ladder met potten sla af te dekken en de rest......
 
Tip 4
De geraniumstekken op de vensterbanken worden bekeken en er komen al knoppen in. Over vier weken mogen ze naar buiten afharden onder het afdak.........Meer water geven nu en wat vloeibare mest....Ik geef ze wat water waar koemest in drijft.
 
Tip 5
Peterselie plat en krul..........ik heb van beiden wat zakjes gedateerd zaad gekregen. Gewoon gemengd gezaaid in de rand van een afgeknipte plastic pot die in de aarde gedrukt een mooi kasje is geworden. ( zie foto) Laagje potgrond op het zaad en aandrukken. Door de zachte potgrond kiemen de zaadjes gemakkelijker. Ik heb dik gezaaid omdat oud zaad minder kiemkrachtig is.... Even sproeien... glasplaatje erop en voilà ...tijdelijke koude kas in eeeeeeeeen minuutje gecreëerd.
 
Tip 6
De broccoli was in de reclame en ik had er wel zin in. Maar wel met pasta want de voorraad winteraardappels raakt op.
Een struikje broccoli was voldoende.
Ingrediënten:
stronkje broccoli
driekwart bekertje pasta
theelepeltje boter
theelepeltje bloem
scheutje koffiemelk of room
er was een restje kaas
 
Werkwijze:
De broccoli in kleine roosjes snijden eveneens de steel waarvan het dikke stuk geschild zal moeten worden. Opzetten in weinig water met ietsje zout en aan de kook brengen. Vanaf kookpunt 15 minuut koken tot beetgaar. Ondertussen water opzetten in een tweede pan en de pasta koken ( meestal 12 minuut kooktijd zie verpakking) In een klein pannetje de boter smelten en direct de bloem erdoor roeren.
Wat kookvocht van de broccoli ( voorzichtig niet teveel, begin met een half kopje) en roeren met de garde. Kookvocht toevoegen tot de juiste dikte van de saus is bereikt. Er was een kantje kaas over in de koelkast en daarvan heb ik wat stukjes gesneden en bij de saus gedaan. Het smelt vanzelf dus raspen doe ik niet. Merk je dat ik geen zout in de saus heb gedaan? hoeft niet want in de kaas en het kookvocht van de broccoli zit al zout. Het gaat immers om de pure smaken........Er kan ook schimmelkaas in de saus gorgonzola of geitenkaas.
De helft van de broccoli was over en die heb ik al bij de overgebleven saus in het pannetje gekieperd. Daar maak ik morgen met wat water en bouillonpoeder en de blender een gebonden soepje van. Broodje kaas erbij en voilà........
 
Mijn leventje....
Er was een mevrouw die boeken wilde brengen naar het consuminderhuis en ik vroeg haar van welk soort. Trillers zijn het en die heb ik afgewezen en vertelde dat onze mensen elke dag trillers hebben in het ware leven en daar niet op zaten te wachten. Of ze ook historische romannetjes had? Nee dus....
Geen liefdesverhalen? Geen gedichtjes? Alleen maar moord en doodslag? We hebben deze “goede gave” afgewezen en gaan ze naar de tweedehands boekwinkel....
 
Buurvrouw was ijverig aan het stoffen zag ik en ik deed niets.... Nou jaaaa genieten van de zon en mijn presentatie van komende zondag bedenken. Ik zei; “Goedemorgen” terwijl een deel van de middag al was verstreken en mijn ramen aan een wasbeurt toe waren....maar ik moest de plantjes uit de grond kijken en onder het afdak lag nog een boek. Daar heb ik de gewatteerde deken mee naar toe genomen en ben ik ondergedoken. Ik bedacht voldaan dat mijn woonkamer in minimalisme stijl gemakkelijk schoon te houden is op dit moment en de vloer dweilen wordt gedaan als de zon schijnt....en de hulp er is. Oh ja, ik heb nog peterselie gezaaid. Een vriend belde en ik vroeg hoe het met zijn tijdmanagement is verlopen waarvan ik wist dat een hor deurtje maken op het schema stond. Meneer was druk in de weer om maatwerk te leveren want het deurtje loopt taps toe en is voor mijn kippen nachthok. Ik kijk al af en toe naar de ren van de kipjes waar binnenkort gewerkt gaat worden aan een martervrije verblijfplaats. Ik zie de wichtjes kipjes al lopen en bovenste beste verzorging krijgen. Ik ga ze hele verhalen vertellen maar wel sprookjes en geen trillers. Ik heb mijn zegeningen geteld onder dat afdak vanmiddag van o.a. de mensen die me nu ondersteunen in het consuminderhuis waar op dit moment de verwarming wordt aangezet en de erwtjes plantjes worden beneveld met mate... De wintergroenten worden door een mevrouw geoogst de spruiten en de boerenkool en vinden een weg naar waar ze nodig zijn. Daar hoef ik even niets aan te doen en dat is zo fijn....Daarom kan ik even de boel de boel laten zomaar op een woensdagmiddag die voortkabbelt in gemoedelijkheid.....en ik werk aan mijn presentatie en dat is ook werk Oh zo...
 
Annemiek