maandag 16 februari 2015

Mijmering 25 gratis hout duurzaam maken en sla zaaien in de gratis koude kas


Beste mensen,

De mens is geneigd naar de top van de berg te klimmen
terwijl in het dal de mooiste bloemen staan....

Annemiek
25 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Als het stoepje droog is.....droogt de was buiten. En dat is eerder dan je denkt. Om tien uur in de ochtend opgehangen om 16.00 uur droog. Heerlijk frisse handdoekjes theedoeken en vaatdoekjes. Morgen komt de bedwas aan de beurt. Al die grote lappen aan de molen.......Het voorjaar komt in zicht de krokusjes bloeien al....wat dat met de was buiten drogen heeft te maken? Naast de wasdroger bloeit geen krokus...
 
Tip 2
Container diven....Bij de PLUS ben ik weer in de container met frituurolie gedoken om wat flacons op te duiken. Ik vet er mijn wilgenschermen mee in met een oude borstel. Rotvast en waterafstotend worden die schermen door eenmaal per jaar einde winter te behandelen met afgewerkte gratis frituurolie. Net voor ik ga spitten en heb er verder geen omkijken naar. De wilgenschermen stoten regenwater af en gaan daardoor een eeuwigheid mee. Onderaan de schermen ligt een rijtje klinkertjes waardoor de wilgen nooit met de voetjes in de aarde staan. Het ruikt naar oud vet in mijn mini moestuintje en dat wordt in de vorstnacht geneutraliseerd want vorst maakt een komaf met geurtjes. Dus hang je pakje met oude parfum geur maar in de vorst en je kleertjes met rooklucht ( brrrr) Zet de plastic bak waar uien in zaten maar met water gevuld in de vorstnacht en de zweetvoeten sportschoenen. Hang de sportkleding pas gewassen aan de lijn in de vorstnacht want de consuminder mens koopt niet dat speciale nieuwe dure wasmiddel waarmee sportkleding die stinkt gewassen moet worden. HOE KOMEN ZE EROP!
 
Tip 3
Terug naar de olie...ik heb mijn oppottafel ermee ingevet en daar is nog steeds niets mis mee na 8 jaar in weer en wind zomer/winter buiten. De tafel was eens mijn keukentafel en is al die jaren al een heerlijk plekje om buiten aan te eten te werken en afzetruimte. Zoals je ziet is Floor de poes het er helemaal mee eens in haar mandje op tafel. Vet je houten tuintafel in... de bielzen de houten stoelen en de manden enne........het houten wandje kreeg ook een buurt om daardoor heeeeel lang mee te gaan want het hout is waterafstotend voor een jaar.
 
Tip 4
Sla is een koelkiemer en jawel afgelopen weekend heb ik sla gezaaid maar daaraan ging wat vooraf. De kratten die mijn geveltuin vormen heb ik eerst leeg gemaakt en werden vervolgens voor 90% gevuld met “nieuwe”aarde uit de moestuin. De laatste tien centimeter werd een potgrond laagje. 40 liter potgrond voor vijf kratten kost je niet de kop. (net 2 euro.) Daardoor zaai je in zachte aarde waarin de zaadjes snel kiemen en geen moeite hebben de toplaag te doorboren met hun frêle blaadjes. Door aarde uit de tuin te nemen elk jaar weer opnieuw van een ander stukje tuin ( wisselteelt) wordt de grond niet zuur en kost het vullen van de kratten uiteindelijk maar 2 euro.
 
Tip 4 A
Met het steeltje van een handschopje heb ik geultjes gedrukt in de potgrond en pluksla gezaaid. De groene en bruine zaadsoort gemengd zodat bonte sla opkomt, dat ziet er zo vrolijk uit. De geultjes werden dicht geharkt en aangedrukt zodat de aarde in aanraking komt met het zaad. Met een gietertje met sproeikop werd een litertje regenwater uit de regenton (per krat) over het zaaibedje gegoten en de glasplaten op de kratten gelegd. Daardoor is een dood gewone krat een koude kas geworden en ja daarover is nagedacht en ervaren hoe dat werkt. De tijd en ma natuur nemen het nu over. Als onder het glas groene lijntjes opkomen gaat het glas eraf en wordt als windkering tegen de kratten gezet....Een stokje hier en daar in de kratten tijdens koude nachten om oude flanellen lakentjes als een tentje over de kleuters te draperen zonder dat het de sla raakt.
 
Mijn leventje.....
Vier kratjes sla/teelt en in het vijfde heb ik rucola gezaaid. Heerlijk die notensmaak sla om te mengen met de bonte pluksla. Tegen de tijd dat de sla oogst/klaar is, is er bloedzuring en kan ook daarmee gemengd worden. Voor een paar duppies een zomer lang sla want de knipsla komt steeds weer opnieuw op als je de blaadjes net boven het groeipunt afknipt. In de nazomer zaai ik opnieuw sla voor de herfst teelt.......Tweemaal twee zakjes zaad van 19 cent per stuk. De grootste winst vind ik zelf toch wel dat ik biologische sla eet en nooooooooit naar de super daarvoor hoef. Dat er geen kilometer door vrachtwagens voor wordt gereden en geen plastic verpakking nodig is. Moeder Aarde vaart er wel bij en dat alleen maar door NU of binnen de komende drie weken een zakje zaad in een kratje aarde te zaaien....
 
Als de commercie iets zots op de markt brengt zoals speciale waspoeder om stinkende sportkleding mee te wassen geef ik steevast een tegen offensief. Hoe komen ze erop. Hang die pas gewassen kleding maar in de wind, het liefst in de nacht als er vorst heerst. Het is hetzelfde verhaal als het raampje open in het toilet. Nee de commercie wil dennengeur uit spuitbusjes zodat het lijkt alsof er ergens achter een dennenboom een verse drol werd gelegd. De consumindermens weet gelukkig wel beter en denkt zelf wel. Als je sporten kan neem dan een laatste cooldown door de was op te hangen als je een balkonnetje hofje of tuintje hebt. Je wil niet weten hoe goed dat je pas gewassen spulletjes doet. We gaan weer de tijd tegemoet dat ik meer natuur inzet bij het wasgoed wassen en niet alleen Jan de Wind. Voorbeeldje? Een platte lage kom met water uit de regenton gevuld en een beetje wasmiddel. De lingerie erin en in de zon zetten, Na een dagdeel is het water lauw/warm en de spulletjes schoon geweekt. Even met je handen erdoor en uitspoelen in regenwater dat spul en druipend aan de lijn. Het sopje kan hergebruikt worden.....nog eventjes.....
 
Annemiek al in de voorpret fase....