zondag 15 februari 2015

Mijmering 24 van bloementuin naar moestuin en rucola stamppotje....

Beste mensen,

Vele problemen kunnen worden opgelost
door er geen probleem van te maken.....

Annemiek.
24 Consumindermijmering 15 februari 2015.
 
Tip.
Zonnige winterdagen in februari daar moet je gewoon van profiteren door te starten met tuinklussen. Ik ben al wat gezelligheid op mijn hofje aan het creëren. Een bakje hergebruikt met wat potjes gevuld met tuinaarde en huislook plantjes. Gewoon gestekt van de grote hoop in de tuin en wat mos rond de potjes kost helemaal niets. Een raffia strikje hier en daar. De hulstkrans van de Kerst heb ik aan een bonenklimrekje gehangen. Die krans mag langzaam terug naar de natuur maar dat duurt nog wel even. Hij mag nog wel een jaar meedoen met sfeer maken. Weggooien kan altijd nog........ een spreuk of tekstje ergens in de tuin opgehangen om blij van te worden en de zonneschijn doet de rest.....
 
Tip 2
Afgelopen winter heb ik geleerd dat rucola gezaaid in kratten tegen de gevel van mijn huis matige vorst overleeft. De warmte die van het huis afstraalt en de beschutting van de schutting helpen mee. Ik heb nog net voldoende voor een rauw rucola stamppotje. Als de rucoala geoogst is kan de krat geleegd en van nieuwe aarde voorzien worden voor de sla teelt 2015.
 
Tip 3
Vele mensen maken al van een deel van de bloementuin een moestuintje. Telen in kratten en potten kan ook in een stadstuintje of klein hofje. Eigen oogst maakt blij, is gezond, bespaart geld en je bent in beweging. Je hoeft niet of minder naar de sportschool. Tuinieren verbruikt meer calorieën dan wandelen. Met je handen in de aarde brengt energie en maakt je hoofd helder. Nu is het tijd om de tuin om te spitten en van mest te voorzien. Wacht daar niet mee want het is misschien toch ongewoon werk dat je beter in delen kan doen. Maak eerst een geul twee schoppen diep bij
 het begin van het perceeltje. Leg de aarde van dat geultje aan het einde van het perceeltje. Steek vaste planten diep uit en klop de aarde uit de wortels en voer ze af. Neem de tijd en haal alle wortels van onkruid uit de aarde. Penwortels, wortels van zevenblad en heermoes bijvoorbeeld kan je beter zoveel mogelijk verwijderen en nee niet in de compostbak want dan breng je die krengen weer met de compost in de tuin. Ze vergaan echt niet.  De penwortels verwijderen bespaart je veel werk later bij het onkruid wieden. Elk flintertje wortel dat achter blijft wordt immers weer een nieuwe plant. Een verwaarloosd stuk grond met de frees omwerken is een ramp. Alle penwortels worden door de frees in stukjes gehakt en een paardenbloem of distel worden er tientallen. Bij de volkstuin heb ik veel ellende zien ontstaan door die frees. Spit maar gewoon met een goede steekschop met de hand en neem de tijd.....Terug naar mijn wordend stukje moestuin in de voortuin. Onderin de sleuf kwam steeds een lijntje koemest verdeeld over de sleuf. Daarop weer de aarde.....
 
Tip 4
Ik heb met spitten heel wat topinamboerknollen gevonden en die worden als poot/knol gebruikt. Langs het nieuwe stukje moestuin in mijn voortuin komt een eetbare windkering van topinamboer. Aan de korte kant van het stukje eindig ik de moestuin met een pol lavendel, rabarber, bloedzuring en komkommerkruid waarmee de moestuin langzaam over gaat in bloementuin die grenst aan het trottoir. De vaste planten in dat stukje blommentuin laat ik wat hoger worden dan valt de moestuin minder op. Helemaal niets mis mee......
Tip 5
Rucola stamppotje.
Ingrediënten:
Aardappels en als je hebt topinamboer.
Rucola of andijvie
peper/zout/nootmuskaat, klontje boter.

 
Werkwijze:
De aardappel en topinamboer schillen en in kleine stukjes gesneden opzetten in weinig water met zout. De rucola wassen en in kleine stukjes knippen of snijden en mengen met een gesnipperde kleine ui scheut azijn en peper/zout. De gare knollen afgieten en het vocht opvangen. Puree maken met klontje boter nootmuskaat en eventueel wat kookvocht ( daar zitten de vitamientjes in) De rucola bij de puree mengen en op hoog gas twee minuut omroeren. eventueel nog wat kookvocht toevoegen......

Tip 5 A
Vieze handen van tuinwerk? Met vieze tuinschoenen aan naar binnen je handen wassen is geen optie. Hang een klein stukje zeep in een pantykousje bij de regenton en was je handen buiten door het stukje zeep met panty en al tussen je natte handen te wrijven. De zeep is nooit weg, kan daar blijven hangen....ook een goede optie voor kinderen bij de scouting of zo. Bind het pantykousje maar aan de kraan van een wasbakje. Hotelzeepjes of het laatste restje van een dik stuk zeep zijn heel geschikt voor dit doel....
 
Tip 6
Ik werk het liefst zonder handschoenen in de tuin en kras met mijn nagels over een stuk zeep voordat ik aan het werk ga beginnen. Tijdens het handen wassen spoelt het meeste vuil weg en tijdens de afwas verdwijnt de aarde onder nagels vanzelf. Na de afwas een paar druppels olijfolie uit de keukenkast om je handen weer zacht te krijgen.

Mijn leventje.....
De kratten van mijn geveltuintje zijn schijnbaar heel geschikt als overwinterplek voor de familie huisjesslak. Meerdere kratten herbergen in de vakjes kolonnes slakken en ik heb ze voorzichtig losgemaakt en naar elders verhuisd. Ze bleven gewoon in ruste verder “slapen” Ik wil de beestjes echt niet komende lente en zomer aan de eet houden en hopelijk komen ze niet terug van waar ik ze naartoe bracht......
 
Het blijft heerlijk op mijn gemakje tuinklussen te doen. Een bonenklimrek van oude begroeiing te ontdoen en me buigen over het tuin/plan dat constant wijzigt. Dat komt soms al omdat ik nog een stuk gaas vind wat een ander weggooide. Twee palen in de grond en een gaaswandje om peultjes tegenaan te laten groeien. Ik heb alweer een ideetje hoe dat wandje dubbelzijdig gebruikt kan worden.......Alles is er al je hoeft het alleen nog maar te zien...........met consuminder ogen.
 
Annemiek