dinsdag 10 februari 2015

Mijmering 22 over weinig schoonmaakuren met groot resultaat een schoon huis....


Beste mensen,
 
Voor alle grote schoonmaak daden
is de eerste schrede moed.
Doe er ook maar ietsje tijdmanagement bij...
en wat inzicht...

Annemiek
22  consumindermijmering 2015.

Tip.
Het schoonmaken van mijn huis wordt gedaan op dinsdagochtend.
Er is uitstelbaar en NIET uitstelbaar onderhoud, wekelijkse maandelijkse en jaarlijkse beurten.
 
Wekelijks niet uitstelbaar onderhoud
Sanitair
toilet ( dagelijks bijhouden)
douche
wasbakjes.
keukenblok afnemen ( dagelijks bijhouden)
tegels rond aanrecht ( uitstelbaar)
gasfornuis.( dagelijks bijhouden)
 
Wekelijkse beurt:
Vochtig stof afnemen door het hele huis tot reikhoogte ( uitstelbaar)
op deuren vingertasten verwijderen rond deurklinken ( uitstelbaar)
stofzuigen ( niet uitstelbaar)
dweilen ( uitstelbaar)
beddengoed uitkloppen ( niet uitstelbaar)
bed opmaken ( niet uitstelbaar)
was plus vouw was en eventueel strijk. ( niet uitstelbaar)
raamkozijnen vochtig stof afnemen. ( niet uitstelbaar)
 
Bovenstaande wekelijkse beurten doen mijn hulp en ik gezamenlijk in teamverband. Omdat ik regelmatig een onderdeel een extra beurt wil geven stellen we wel eens wekelijks onderhoud uit dat uitstelbaar is zoals tegels rond keukenblok en stof af nemen. Daardoor blijft er tijd over voor de extra beurten. Schoonmaakwerk is niet vervelend als je het maar op de juiste manier aanpakt door gewoon flink er tegenaan te gaan een ochtend in de week en dan de pin erin. Genoeg is genoeg. Je kan wel dagen bezig blijven. Sommige extra beurten zijn bedoeld om minder tijd te hoeven inzetten in dagelijkse/wekelijkse schoonmaakwerkzaamheden en de volgende tip is daar een voorbeeld van.....

Tip 2
Mijn afzuigkap van emaille wordt wekelijks afgesopt en met een groen sponsje pure SUNSODA de vette aanslag verwijdert. Daarna met schoon water het sop verwijderen en drogen. Met een oude theedoek opwrijven. Om minder hard te hoeven schrobben op
die vette aanslag heb ik de schone afzuigkap van een auto waslaagje voorzien. Die breng je aan met een vochtige doek en inwrijven. Met een zachte doek na/wrijven. Je zult zien dat de vette aanslag sneller verwijdert kan worden komende weken en maanden. Het vuil trekt niet echt in omdat de waslaag
beschermt. De voorkant van het geëmailleerde fornuis werd ook in de was gezet met als resultaat hoogglans.
 
Voorkant keukenblok kastdeurtjes en ladenblok werd eveneens gereinigd met SUNSODA op een groen sponsje en met schoon water geneutraliseerd gedroogd en op gewreven. Met auto/was op een vochtige doek werden de kastdeuren en lades in de was gezet en opgewreven. Tot einde zomer geen omkijken meer naar. Alleen wat vinger/tasten verwijderen rond knopjes en handgrepen.
 
Tip 3
Er was een kwartiertje tijd over en heb ik een raam gewassen op de eerste verdieping en wel mijn slaapkamerraam van binnen en van buiten. Ik ben zo groot dat ik geen trapje nodig heb en de hulp wel. De ramen boven was ik dus,  dat werkt sneller. Op begane grond wast de hulp de ramen ( zijn de ramen hoger) want op een trapje is voor mij bloedlink. De
autowas komt er weer aan te pas en worden de zwarte strepen op de kozijnen verwijdert. Gewoon wat auto/was op een vochtige doek en de kozijnen poleren. De zwartheid vliegt eraf. De kozijnen opwrijven met een zachte doek. Niet schuren geen agressief schoonmaakmiddel. Door de waslaag trekt het vuil niet meer in de kunststof en de regen loopt er zo af, zonder viezigheid achter te laten........Elke week een kozijn met auto/was en na vier weken is de klus geklaard..........Tot einde zomer minimaal werk aan de kozijnen. Eenmaal per zes weken snel ramen wassen en de kozijnen behoeven nauwelijks onderhoud.
 
Tip 4
Na een ochtend schoonmaakwerk heeft dit mens wel trek in een hartige lunch en jawel de wraps liggen er nog van gisteren. Twee ervan werden besmeerd met kruidenkaas en belegd met sla en gehalveerde kerstomaatjes. Je kan er schijfjes komkommer bijleggen of augurk. Je zou plakjes zalm erop kunnen leggen of stukjes tonijn. Wat je ook als vulling gebruikt de wraps dichtvouwen en als een “doosje” in een bakje zetten. Bijt er maar steeds een stukje af.....
 
Mijn leventje....
Zoals je leest werk ik met wekelijks schema en maandelijks schema.  Boven reikhoogte op hoge kasten stof verwijderen doen we zelfs maar tweemaal per jaar. Lampen worden tweemaandelijks schoongemaakt en de vloer “schrobben”eenmaal per maand. Ramen begane grond iets vaker dan boven. Ramen wassen is goed uitstelbaar als je de raamkozijnen horizontale vlakken wekelijks vochtig afneemt en daar is mijn hulp goed in. Door de waslaag op de horizontale vlakken kozijnen trekt het vuil er amper in dus rent ze in twee minuut langs al die kozijnen.  Alle gordijnen was ik tijdens warme zomerdagen liefst tijdens een hittegolf als al die vochtige lappen snel drogen aan de lijn.....Eenmaal per jaar worden de sierpleister muren met de stofzuiger gezogen en daardoor van stof en spinrag ontdaan. Tweemaal per jaar de tegelwanden van de badkamer met SUNSODA en dat is echt helemaal voldoende als je wekelijks de tegels in de douche schoonmaakt en het sanitair.
 
Ik heb een hekel aan schoonmaken en daarom maak ik regelmatig schoon om geen achterstallig onderhoud te hoeven doen want dat kost alleen maar tijd en ergernis. Door nu autowas op het keukenblok te leggen en op kozijnen ben ik er weer een half jaar vanaf en kan ik meer tijd en energie besteden aan het hofje in maart en april ( zaaitijd) Er zijn wel leukere zaken dan schoonmaken.
 
In mijn jeugd werd de grote schoonmaak tijdens de paasvakantie of rond hemelvaart gedaan. Dan hadden we vrijde dagen van school. Die dagen had ik al van te voren ingepland om met Nelleke naar het bos te gaan of het kanaal. Ik kon wel huilen als moeder de grote schoonmaak aankondigde net voor de vrije dagen. Alle bedden uit elkaar de dekens kloppen de matrassen met de mattenklopper en kasten uitgeruimd. Elke slaapkamer aan kant en dan naar beneden de loper van de trap. De koperen roeien gepoetst en de gangloper met een borstel met azijnwater om de rode kleur weer op te frissen. Tegeltjes boenen en deuren afsoppen. De overpotten op de vensterbank soppen en de eetkamerstoelen met de bollen boenen tot ze glansden. We waren wel een week aan de slag met dit vreselijke werk met vier zussen door moeder aangestuurd. Alles werkelijk alles werd afgesopt en geboend. Nu doet geen mens meer de grote schoonmaak en wordt alles zo tussendoor schoongemaakt of niet. De stoepjes niet meer geschrobd met de harde bezem en mijn schuurraampje krijgt nog maar eenmaal per jaar een grote beurt......er zijn leukere zaken dan schoonmaken dus maak regelmatig schoon dan is deze steeds weer terugkerende vervelende klus zo gedaan......Ik moet nu eenmaal een schoon huis hebben om lekker in te kunnen leven en dat hoeft niet steriel te zijn.....
 
Annemiek.