woensdag 4 februari 2015

Mijmering 20 zaad kopen en verlangen....

Beste mensen,

Veel mensen kijken over het kleine geluk heen
terwijl ze met grote wazige ogen naar het grote zitten uit te kijken....

Annemiek

 
20 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Het is vandaag zoiets als een feestdag. Alsof ik jarig ben of zo. De schoonheid van een zonnige winterdag en Charles merel die me trouw bezoekt. Een nieuw jaar begonnen en er weer van mogen meegenieten. Er
nog zijn..... en hoe zwaar het afgelopen jaar ook is geweest we laten ons niet onder krijgen. De tomatenplantjes in de zonneschijn op mijn vensterbank krijgen duidelijk het derde en vierde blad. Weer even nevelen en geen water geven .... De stengeltjes zien er stevig uit. Nieuw leven, blijheid zonneschijn en de wichtjes plant goed verzorgen brengt oogst een zomer lang.....Heb jij ook al tomaatjes gezaaid? Dat kan nu.... en paprika’s. Wel binnen op de vensterbank....Wat al buiten kan gezaaid?
Tuinbonen!
 
Tip 2
Ik heb mijn kas/kast in de zon geschoven onder het afdak in de luwte en het deurtje open gemaakt zodat de zon op het glas van de zaaibakjes kan schijnen. In mijn boek DE EERLIJKE MOESTUIN staat bij 1 februari tuinbonen zaaien en ja dat heb ik dus al gedaan. Alles heeft zijn eigen tijd.....Soms zaai ik in piepschuim bakken van de visboer en dit jaar in plastic bakjes gekregen van de PLUS. Alles is goed als er maar een glasplaatje opkomt of een stukje doorzichtig plastic met een elastiek en altijd buiten zetten die bak want tuinbonen zijn ijsbeertjes.....
 
Tip 3
Bij de LIDL in Duitsland is al zaad te koop en zaad kopen is mijn valkuil. Als ik me in de buurt van valkuilen begeef is het raadzaam een postelastiek om mijn portemonnee te doen voordat ik thuis vertrek. Bij het kassa naderen als ik mijn portemonnee uit de tas
haal kan ik nog even terug om een deel van de zaden weer in het rek te zetten.......Wees er snel bij met zaad kopen bij de LIDL. Op is op en je wil niet weten hoeveel het zaad bij de boerenbond AVEVE of de plantenkraam op de markt kost.
 
Mijn leventje....
Ik voel me schatrijk merk ik met die zakjes zaad mooi gerangschikt op tafel. Ik heb er 7,31 euro voor uitgegeven en een derde ervan geef ik weer weg. De zakjes waar 1 op staat kosten 19 cent per stuk. Twee zakjes mangold ( snijbiet) eet ik een zomer en herfst lang eenmaal per week van. Bietjes voor 19 cent een seizoen lang.... wortels twee zakjes en en en.... De zakjes waar 4 op staat kosten 49 cent. Verder heb ik heel veel zelf geteelde zaden die helemaal niets kosten. Dit jaar teel ik uitsluitend rond mijn huis en ga ook dit jaar weer de hoogte in. Bonenstokken in de border en in potten. Meer oogst op de vierkante meter. De voortuin erbij betrekken en ja er is veel verlangen en ongeduld in dit mens naar met mijn handen in de aarde wroeten en de energie via mijn vingers voelen binnenstromen.........
 
Annemiek de ongeduld......