maandag 5 januari 2015

Mijmering 2 knolselderijtaartje en de uithuiszetting van familie pissebed....

Beste mensen,

Zorg dat het goed met je gaat.
Je vrienden familie de medemens is niet het enige wat belangrijk is.
Je bent in de eerste plaats verantwoordelijk voor jezelf.
Zorg goed voor jezelf....je lichaam en je ziel.
Alle andere mensen begeleiden je in je leven maar een bepaalde periode.
Als tijdelijke reisgenoten. Zelf zul je de hele weg bij je zijn dus zorg voor jezelf....

Annemiek

2 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Knolselderij taartje op het menu!
Ingrediënten voor de vulling:
1 heel dikke knolselderij of enkele kleintjes
1 prei
3 eieren
1 dl slagroom
250 gram ( of wat je hebt) geraspte kaas
1 theelepel groentebouillonpoeder.
Peper/zout.
 
Ingrediënten voor het deeg:
250 gram kwark
8 eetlepels olie
4 eetlepels melk
snuf zout, zakje bakpoeder
tenminste 500 gram bloem ( of meer)
1 ei.
 
Werkwijze:
De knolselderij is niet zo groot geworden dit jaar en heb ik maar in een keer geoogst wat er nog stond, voor er meer vorst komt. Het groen kan gewassen en in snippers geknipt in de vriezer voor in soepjes. De knollen werden afgeschrobd en in plakken gesneden waarvan de schillen werden verwijdert en zie..... Een groot gezin pissebed was in een woning in een knol getrokken. Er was zelfs een kamertje doorgebroken en een behangetje tegen de muur in een donkere tint geplakt. Pissebedden zullen wel van die kleur houden. Een alleenstaand oudergezin van moeder met vele kindjes waarvan enkelen nog in een broedbuidel tegen haar borst zaten. Wat een ellende dat ik dat niet geweten heb. Ik had ze die knolwoning zo gegund maar wat heb je aan een woning in schijven..... Ik heb ze op een beschut plekje onder een rotsblokje gelegd gezamenlijk in het versneden woninkje met nog een stuk knolselderij en hopen we maar dat ze het overleven.........
 
Terug naar de woning ehhhhh de knolselderij. Die werd gewassen en in blokjes gesneden met weinig water en iets zout opgezet. Ondertussen de eieren loskloppen met een vork in een kommetje en de helft van de geraspte kaas toevoegen en de slagroom. Snij de gewassen prei in fijne ringetjes en zet apart.
 
Vet een vuurvaste schaal in. Maak een kort snel deegje door alle ingrediënten in een deeg/kom te roeren m.u.v. de bloem. Doe de helft van de bloem erbij en kneed kort een deegje. Voeg al knedende meer bloem toe tot het deeg loslaat van je handen. Rol het deeg uit tot een grote lap en bekleed de vuurvaste schaal ermee. Prik met een
vork gaatjes in de bodem.
 
Giet de knolselderij af en vang het vocht op. Met de blender puree van de knolselderij maken met een klontje boter nootmuskaat en wat kookvocht. Voeg de prei en de kaas/ei/slagroom toe. Giet de vulling in de vorm en bestrooi met de resterende kaas. Verwarm de oven voor op 200 graden.
 
Van het deeg dat over was heb ik soepstengels gemaakt. Wat tijm uit de tuin door het deeg kneden rolletjes maken en die een beetje opdraaien. ( zie foto voorbeeld)  Alles in de oven en afbakken in ongeveer 45 minuten...De stengels
kunnen ook gedipt worden in kruidenkaas of smeerkaas wat je maar wilt. Daar maken ze reclame van op TV. Ze zijn verpakt in plastic voor klauwenvol geld te koop, dus maken we ze zelf voor bijna niets. Invriezen voor later bij een soepje is ook een optie........
 
Tip 2
De oven heeft nog geen beurt gekregen na de mega baksessie 20 december. Eigenlijk een fluitje van een cent. De bakblikken werden met pure SUNSODA in de week gezet met warm water  tot de rand gevuld op het stoepje. Dat water was natuurlijk zo afgekoeld maar
dat deert niet, de tijd neemt het over. Met een grote dweil bedekt weekt het vuil los. De bakblikken werden schoongemaakt en dit soort ouderwetse vlaaiplaten roest snel, dus werden ze in de oven gedroogd toen de taart bijna gaar was. Als de oven goed heet is maak ik de deur meestal schoon. Het vuil valt er zo af met behulp van een schuursponsje. Direct met een
doek en voilà....De duurzame ovenvellen en vlaaivorm vellen werden in het sop schoongemaakt gedroogd en nogmaals na gedroogd in de oven. Ze zijn van een duurzaam materiaal waar het ingebakken vuil zo afvalt in water.

 
Mijn leventje.....
Ik raakte wat stilletjes na die uithuiszetting van familie pissebed. Ze waren nogal van streek zag ik en dat zou jij ook zijn als je huis in plakken werd gesneden. Hopelijk hebben ze het gered onder die steen. Was daar niet een gezegde over? Alsof ze van onder een steen vandaan zijn gekropen? Is dat niet zoiets als “Waar kwam die nu weer vandaan?” Nou familie pissebed ligt eronder en het ga hun goed.....
 
Ik ben weer met timemanagement begonnen en fiets elke morgen in mijn nachtpon op slofjes van Landgraaf naar Meers aan de maas. Ik ga het hekje door naar de grenspaal waar ik mijn fiets tegen zet en ga de stroomversnelling opzoeken waar ik een tijdje sta te mijmeren...... Hartstikke gek zal je denken ...nee hoor dat bedenk ik allemaal op de hometrainer. Ik fiets 20 minuten lang 35 km per uur met de laatste minuut 40 km en even een cooldown waarna ik van de hometrainer val en onder de douche stap. “Beweegt u wel een half uur per dag?”vroeg de doktersassistente......Nou jaaaaa zeg.... Ik ben ook nog naar het consu huis heen en weer gefietst en naar de super en wat knol geoogst en de zooi geruimd en gekookt en af gewassen en en....de mijmering geschreven maar dan bewegen alleen mijn vingers. In ieder geval heb ik weer timemanagement nodig om mezelf onder de kont te schoppen en dat is prima zo..........Morgenvroeg om 7 uur zit ik weer op de fiets in het ponnetje in een koele kamer en dan trap je wel.........naar Maastricht misschien wel langs het Julianakanaal......
 
Annemiek