maandag 26 januari 2015

Mijmering 14 Opberg kaftan en gratis hergebruik filterzakjes....

Beste mensen,

Onze toekomst groeit uit
....wat we vandaag doen.

Annemiek.
14 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Ik gooi niet zomaar iets weg en bedenk altijd weer een hergebruik truuk. Mijn kaftan 35 jaar geleden aangeschaft in Tunis heb ik tientallen zomers gedragen tot de stof vaal was geworden door de zon. Dat vale had ik geen moeite mee maar de stof raakte uitgeput en ging kerven op de naden. Als het ding kon spreken werden er boeken vol verhalen verteld over mijn leven al die zomers lang dus ik ben aan het ding gehecht. Zoals je ziet heb ik er een opbergplek van gemaakt en hij hangt in de bergruimte waar hij dienst doet.....
 
Hoe maak je een opbergzak van een kaftan jurk of overhemd?
 
1. Naai de onderkant dicht.
2. Naai rond de halsopening een stiknaad naar
beneden aan weerskanten en een dwarsnaad zodat er een zak ontstaat met als opening de hals. Zoals je ziet bewaar ik de schone gewassen schuursponsjes in die zak.
3. Knip twee openingen overdwars in voorpand kaftan en werk met een rolzoompje de voorkant af en met de zigzag de rest vastzetten. Een dwars/stiknaad vormt
weer de zak. Leg een trens aan de zijkant van de openingen zakken gewoon voor en achterpand aan elkaar zodat de stof niet inscheurt. Een trens is een stukje heen en weer zigzaggen......
 
Zoals je ziet bewaar ik broodzakken en stofdoeken in de zakken plus spons en trechtertje........Je kan plastic
zakken erin bewaren of een zelfde soort opbergzak gemaakt van een overhemd voor in de kleerkast voor sokken niemendalletjes kniekousjes panty’s wat maar ook. Het opberghemd kan dan gewoon in de kleerkast op een hanger aan de roei tussen de kleren. Je kan ze aan een deur hangen of gewoon aan de muur. Misschien heb ik je op ideetjes gebracht?
 
Tip 2
Een rest katoenen stof werd tot vele filterzakjes verknipt. Een zakje heb ik als patroon gehouden. Dat komt bij de naaispullen voor als de voorraad op is en versleten. Ik heb wel een 20 tal filterzakjes en voor de koffie worden ze meerdere dagen gebruikt voordat ze in de was gaan. Ze zullen in de was wel niet helemaal wit worden maar dat hoeft ook niet. Ik gebruik de stoffen filterzakjes ook om yoghurt in uit te hangen voor hangop en kruidenkaas. Vroeger deden ze dat met een linnen theedoek. Had je wel een flink stuk textiel in de was......De werkwijze? Volg de foto's.....
 
Tip 3
Van tijd tot tijd moet je echt eventjes de prijzen opnieuw bekijken. Bulkaankoop is nog steeds het voordeligste. Neem een kladje mee en schrijf de prijzen op. De melk de koffiemelk rijst enz. Het wisselt met de week van super naar super……..Prijsstijgingen verlopen zonder tamtam in stilte haast ongemerkt.
 
Tip 4
Het zijn de kleine dingen die het doen. Verspilde energie elke keer als je de mengkraan open zet voor een beetje koud water…..en de hendel staat naar de warme kant….Heel veel tijd gaat er voorbij terwijl de leiding met koud water leeg loopt voor je erachter komt dat de hendel naar de andere kant moet. Al die tijd verbruik je energie van ketel of boiler die warm water stuurt terwijl je koud moest hebben. Wen je aan, de hendel steeds naar de koude kant te zetten….
 
Tip 5
Een gezin met geldproblemen en pubers? Laat de pubers meedenken. Plan een keer per week of maand een huisvergadering. Vertel hoe hoog of laag het wekelijks budget is. Maak er een sport van goed en goedkope menu’s samen te stellen samen met de jeugd. Ga op de fiets naar de markt met de pubers. Als ze mee mogen denken beseffen ze pas goed dat het geen onwil of treiterij van de ouders is dat ze zo weinig krijgen………Bovendien stijgen ze in eigenwaarde omdat ze voor vol worden aangezien……..
 
Tip 6
Volwassen kinderen ( 18 jaar) kostgeld laten betalen bereidt hen voor op de toekomst. De gebraden duiven komen niet uit de lucht vallen. Dat moeten ze leren. Vele ouders ontzeggen zichzelf veel om hun kinderen een “goede” onbezorgde jeugd te geven. Zachte heelmeesters maken echter stinkende wonden. Zelfs als je het gemakkelijk kan missen….vraag toch maar kostgeld. Ze leren ervan. Al zet je het op de spaarbank……kijk voor de hoogte van het kostgeld op: www.nibud.nl
 
Mijn leventje....
De regen valt met stromen maar er is altijd werk te doen. Leuk werk waar je blij van wordt.
Ik kan zo blij worden van hergebruik truukjes. De stoffen filterzakjes zaten in de planning en tot nu toe deed ik het met stukjes boerenzakdoek. Je zal denken dat wassen ook energie kost maar hoeveel filterzakjes zouden in een 5 kilo was gaan denk je? Papier filterzakjes worden van oud papier gemaakt dat klopt maar daar kan weer iets anders van gemaakt worden en de plastic verpakking hoeft ook niet. Ze zijn goedkoop maar voor niets krijg je ze echt niet..... Wat bij mij ook meespeelt dat die dingen op de meest ongelegen momenten op zijn. Zo is de tip ook ontstaan. Uit nood worden immers tips geboren.......
 
De overgordijnen van de woonkamer voorraam zijn eindelijk omgenaaid. Ik ben daar niet zo goed in en met de haken verschuiven kon ik nog wat wijzigen. De zomen van de gordijnen staan nu op de vensterbank en dat is de bedoeling.  Als de avond valt sluit ik de wereld buiten en de voordeur wordt niet open gedaan. Mensen die me nodig hebben kondigen zich per telefoon aan of er is een afspraak gemaakt en weet ik van hun komst.... Dat is de nieuwe tijd en helaas voor vele mensen bittere noodzaak weet ik vanuit mijn omgeving.... De dagen lengen al en elke maand is het weer een half uurtje langer licht.......
 
Annemiek