maandag 19 januari 2015

Mijmering 10 Wisteria snoeien, echte pudding en rotte pompoen kiemkracht.

Beste mensen,

De deur die het best afgesloten is
Is die welke men open kan laten....

Annemiek
10 Consumindermijmering 2015
 
Tip.
De hele zomer bloeiende Wisteria sinensis oftewel blauwe regen bereik je door hem in januari te snoeien. De sapstroom staat stop en kan het snoeien geen kwaad.
Ja ja ik weet wel dat takken met knoppen snoeien pijn doet in je hart maar doe toch maar.....Alles zomaar laten groeien brengt een jungle van blad zonder bloemen in de zomer.
Snoei fors maar laat enkele takjes met knoppen
eraan aan de hoofdtak zitten zodat je in het voorjaar toch wat bloei hebt. Direct na de eerste bloei komt het blad met daartussen door in de nieuwe uitlopers nieuwe bloemen en neem van mij aan dat het groene blad tussen de bloei een ware pracht is. Tijdens avonden komt de geur van de bloemen vrij en een weldaad.......
Kijk maar op de foto’s hoe fors ik snoeide....en doe het nu maar.... hoe koud het ook is.
 
Mijn wisteria heeft een pracht gevlochten hoofdtak die ik als jong plantje zo heb gevlochten. Mijn wisteria heeft een paal ontzet van het afdak en de goot verpulverd. Maakt niet uit want er hangt nu een
nieuwe goot na 30 jaar en die zal mijn tijd wel duren. De goot werd leeg gemaakt van bladeren en is alles weer schoon. Wisteria verliest in de herfst als laatste haar blad en bloeit als eerste in het voorjaar op mijn hofje dus zo lelijk als hij nu is duurt maar even........
 
Tip 2
Een bos snoeihout met een touw bijeen gebonden in de kleine regenton voorkomt dichtvriezen. De grote regenton staat tegen het huis bij de keukendeur en vriest bijna nooit dicht door de warmte die het huis uitstraalt. In de winter niet aan regenton kranen komen maar water tappen bovenuit de ton. Koude oude kraantjes breken zo af.
 
Tip 3
De WELCOME pompoen die ik graveerde afgelopen jaar is al een tijd aan het rotten. Ik liet hem liggen op de tegelvloer om te zien hoe dat rotproces verliep. Door het rotten ( zonder stank) komt er vocht in de pompoen en zie enkele zaden waren al wortels aan het maken. Ik heb eens volmaakte plantjes uit een rottende pompoen gehaald met twee blaadjes eraan en een wortelkluitje. De plantjes waren sneeuwwit omdat ze in het donker waren ontstaan. Hoe mooi is de natuur...... De plantjes heb ik toen in potjes gezet en ze werden langzaam groen en overleefden. In ieder geval zijn de dikke zaden te drogen gelegd om uit te delen tijdens de landelijke genoegdag........
 
Tip 4
Soms wil je even niet weg en komt de voorraadkast aan de orde. Er is altijd wel een pak melk voor een puddinkje en jammetjes zodat er geen kaas gehaald hoeft te worden.
 
Zelfgemaakte pudding maak je precies naar smaak met eventueel bio kwaliteit puddingpoeder en precies zoveel/weinig suiker als je wil. Je bent het waard om super kwaliteit van de bovenste plank te krijgen en zo'n warm puddinkje is nergens te koop zo lekker. Je laat de fabrikant toch je smaak niet bepalen!
En duur is die bio melk echt niet evenmin als de bio puddingpoeder maar je kan natuurlijk ook een pak custardpoeder kopen waar je maanden mee uitkomt. Al die zorg aan goei eten voelt heel wat beter dan een pak pudding uit de super grissen.......
 
Tip 5
De plastic hergebruik flacons vul ik met zes tegelijk met regenwater uit de regenton als ik toch buiten ben. Ze krijgen een plekje op het aanrecht om bijvoorbeeld een vies puddingpannetje mee in de week te zetten en groenten af te spoelen de eerste ronde. Als je goed nadenkt kan je heel veel met dat regenwater. Schoonmaken bijvoorbeeld. Een flacon op een radiator zetten haalt de kou eraf......Van het geld dat je overhoudt door regenwater te gebruiken kan je bijvoorbeeld bio melk kopen.....
 
Mijn leventje...
Ik heb de eerste ronde van het hofje gedaan door te snoeien. Er moet eens goed geveegd worden en dat komt wel goed in etappes. De storm heeft de grote schaal met vogelzaad over de hof geslingerd en twee houtduiven hebben het stoepje schoon gepikt samen met echtpaar merel. Floor had het nakijken achter de ruit en dat is prima zo. Als ik floor buitenlaat tik ik eerst op de ruit zodat de vogeltjes het luchtruim kiezen. Het gaat meestal goed want Floor is kouwelijk geworden en wat traag. Ze rent wel een paar keer per dag achter een kippen veer aan door de woonkamer. Die is nog van Lotje geweest en mooi speelgoed. De kamerdeur op een kier met mijn werk tas ervoor schept een barrière zodat Floor een aanloop moet nemen en springen over de tas heen als ze van kamer naar keuken wil.  Zo krijgt ze nog wat beweging nietwaar. ...Goed dat ik dat niet hoef....Ik kan moeilijk afstanden inschatten en zou het misgaan. Toen een keer een frêle meneer in het consu huis op bezoek was passeerde ik hem te krap. Meneer vloog met zijn hele lijf vol in de servieskast met zijn hebben en houden tussen de soepterrines en de bekers. Tja dat kan zomaar gebeuren......Helaas was het een van de hoge heren van het dorp en ja je kan nu eenmaal niets terug draaien........
 
Annemiek