dinsdag 16 december 2014

Mijmering 185 Italiaanse bloemkool en minder sjouwen met boodschappen.

Beste mensen,

Leven is mensen en dingen omhelzen en weer loslaten,
niets en niemand willen bezitten en juichen om elke ster,
die uit de hemel valt....

Annemiek.
 
185 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Wat een weelde  om nooit meer zware wasmiddelflacons te hoeven sjouwen van de super naar huis. Geconcentreerd of niet het is een heel gewicht. Allesreiniger hoef ik ook niet meer te kopen alleen eenmaal per half jaar twee pakjes sunlight en een zak soda voor een alleenstaande als ik. Dat is voldoende voor een half jaar wasmiddel voor de was en allesreiniger.
 
Het zwaarste bestanddeel in de wasmiddelflacon te koop in de super is water en daarvan staat 200 liter gratis naast mijn keukendeur in een regenton. Komt voor nada nop zomaar van het dak gerold.........het is maar dat je het weet.
 
Hoe meer uitgeputte haastende Kerst inkopende mensen ik tegenkom hoe rijker ik me voel met mijn gratis wasmiddelonderdeel. De commercie vraagt er goudgeld voor. Is trouwens een tip voor de Trendshopper.......wasmiddel op de
markt brengen op basis van regenwater. Kan nog een hogere prijs voor gevraagd worden dan gefabriceerd van leidingwater. ( grapje) Maar.........we trappen er niet in heeeeeee....Misschien ga jij na dit verhaal toch maar over op SUNSODA maken? Ik zou het doen hoor........
 
80 gram geraspte sunlight zeep oplossen in een liter regenwater in een pan op het gas. ( mag ook leidingwater zijn) Als het papje glad is 80 gram soda toevoegen en roeren. Even later vier liter regenwater ( of drinkwater eh leidingwater) toevoegen roeren en opwarmen. Koken hoeft niet. Na een dag even door kneden met je handen. Mooie witte en bonte was
wasmiddel. Fijne was kan er ook mee gewassen worden....... Je wil een echt wolwasmiddeltje voor je wollen truitjes of je zijden lingerie? De frutseltjes en de kantjes? Laat de soda weg en maak van alleen sunlight zeep een fijn wasmiddel. Werkwijze verder hetzelfde als bij SUNSODA. Op mijn twee emmertjes wasmiddel staat op eentje een S van rode nagellak ( van soda) en op de andere niets. Duidelijk nietwaar.......
 
Tip 2
Mijn hulp mistte afgelopen week de SUNSODA....die was op. Ze gebruikt het voor alle poetswerk in mijn huis sanitair tegels vloeren en en......Ik heb drie lege afwasmiddelflaconnetjes her gevuld en overal in huis neergezet bij de hand. Kost bijna niets en zo geweldig die allesreiniger van PH waarde 8.
 
Tip 3
Even snelle Jelle kokerij. Italiaanse bloemkool op het menu. Een bloemkool van stronk ontdoen en in het harde deel insnijdingen maken. Leg de hele bloemkool maar in een pan met water en kook vanaf kookpunt 15 minuut. Ondertussen kerstomaatjes wassen en in een vuurvaste schaal leggen. Meng vier eetlepels olijfolie met zeer fijngeknipte ( of gedroogde) Italiaanse kruiden wat je maar hebt en dat kan zijn: tijm basilicum oregano salie. Alleen tijm is ook al iets..... Leg de bloemkool tussen de tomaatjes en verdeel de olie over bloemkool en tomaatjes.
Wat geraspte kaas bovenop de bloemkool en in de oven op 200 graden tot de kaas gesmolten is en lichtbruin.  Er kan aardappelpuree bij of gebakken aardappeltjes. Misschien wat appelmoes of appelcompote......en soms........doe ik er helemaal niets bij en eet alleen groente.
 
Mijn leventje.......
Naar de super met Gerda rond etenstijd sluipen we door de redelijk rustige gangen en kopen alles in om taartjes te bakken en Limburgse vlaai. We hoeven het maar in huis te hebben voor de Kerstviering consuminderhuis binnenkort. Pannen vol rijstebrij gaat dit mens koken voor de rijstevlaaitjes en de rest verklap ik nog niet.........De fysiotherapeute die me elke vrijdag in de tape zet mag wel extra rollen tape bestellen want op bakdag moet de hele linkse kant van dit mens in de tape.  Natuurlijk heb ik hulp van Daisy koekenbakker en Peetje. De rust zelve die twee maar met wapperende handjes. Ik hoef niet meer mensen in mijn keuken te hebben anders wordt het te druk........Wat we wel willen hebben is een mooie meneer die de baksels in zijn auto van mijn huis naar het consu huis gaat rijden. We hebben er al eentje uitgezocht......
 
Mevrouw Boretti mijn lady like oven staat al een beetje te glimmen van genoegen. We gooien er vier vlaaien tegelijk in......die kan ze best aan. Het is het betere gooi en smijtwerk en helemaal happy kruipen we in de vooravond de trap op en in onze bedjes tussen de flanellen lakentjes.......moe maar zeeeeeeeeeeer voldaan.........Het duurt nog wel even maar onze inkopen zetten me aan het mijmeren........Jullie krijgen een verslag ter plaatse als het zover is........ 
 
Annemiek.