zondag 16 november 2014

Mijmering 171 walnotendaalders witlofstamppot twee in een, plus kerstgroenactie...


Beste mensen,

Wanneer we leren te ontspannen
brengen we meer energie in ons leven....

Annemiek

171 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Tijd om boeken over kerst en sinterklaas onder handbereik te leggen om in de sfeer te komen. Mijn mooiste boek is FEESTELIJKE KERSTTIJD van
Reader’s Digest uitgegeven in 1997 en ik kreeg het van de woensdagvriend. Het is een kostbaar boek en ik leen het noooooit uit. Ik heb even gekeken bij tweedehands en als je de titel google’t en de uitgever plus tweedehands erbij dan is er een exemplaar te koop voor 14,00 euro. Te geef voor dit boek dat bijna 100 gulden heeft gekost. 
Er staan verhalen en gedichten in en pracht recepten die ik de laatste 15 jaar heb uitgeprobeerd en eraan gesleuteld. Het boek neemt je mee de kersttijd door.

 
Net voor de ADVENTTIJD maak ik meestal walnotendaalders en hierbij het recept.....
Ingrediënten:
250 gram boter
200 gram basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
250 gram patentbloem
150 gram gemalen walnoten
3 theelepels kaneel
2 eetlepels cacao
1 zakje bakpoeder
snuf zout.
 
Klop in een mengkom met
de mixer boter basterdsuiker en vanillesuiker zeker 5 minuut.
Meng in een deeg kom: bloem, gemalen walnoten, bakpoeder, kaneel, cacao en zout.
Voeg de boter/suiker crème toe en kneed tot het een glad deeg is. Maak er een rol van en snijd in acht stukken. Vorm van de stukken duimdikke rollen van
ongeveer 40 cm. lang. Leg ze zeker vier uur in een schaal afgedekt met plastic in de koeling.
 
Tip 2
In afwachting van de koekjes werd uit de tuin wat topinamboer geoogst en afgeborsteld met regenwater. Aardappel/topinamboer puree op het menu. Helemaal in trance oogst ik die knollen  in de stromende regen terwijl de overburen kijken en ik hoor ze al denken: Wat doet die zot nu weer in de regen in de tuin met de riek en een fotoapparaat om de hals.
Evenveel aardappels als topinamboer in kleine stukken gesneden in een bodem water opzetten met zout. Wat zou ik erbij kunnen maken? Zuurkool met appeltjes offe rauwe witlof ? Ik kan niet kiezen dus maak gewoon twee recepten. Moet kunnen.......
 
De zuurkool uit het vat wordt opgezet in een bodempje water. Een zakje witte bonen uit de vriezer wordt halverwege het kookproces op de zuurkool gelegd. Geen zout want die zit in de zuurkool. Twee stronkjes witlof kleingesneden mengen met een klein ( of half) gesnipperd uitje peper/zout, scheut azijn en een halve klein gesneden appel. Alles goed mengen. Inmiddels is de aardappel/topinamboer gaar en wordt in het vergiet gekieperd. Kookvocht opvangen. Met de mixer puree van maken met nootmuskaat klontje boter en eventueel kookvocht en/of scheut melk.
De helft van de puree werd gemengd met de witlof en de andere helft met de zuurkool witte bonen omscheppen. Dat is voor morgen. Vandaag eten we
rauwe witlofstamppot. De overige helft appel werd in schijfjes gebakken in iets olie in de koekenpan. mosterd erbij en een kommetje yoghurt na met aardbei confituur.......
 
Terug naar de walnotendaalders...
Uit de koeling de rolletjes in stukken snijden en bolletjes draaien. De bolletjes op een bakblik leggen met de nodige tussenruimte. De bolletjes met duim of vinger indrukken. In een voorverwarmde oven op 175 graden 20 minuten
bakken beslist niet langer. Af laten koelen op een roostertje.
 
Mijn leventje.....
Elk jaar tegen deze tijd brengt het lot wel een berg kerstgroen op mijn pad voor het consuminderhuis. Komende woensdag starten we met adventstukken
maken drie dagen lang. Er was vandaag nog geen takje groen en ik had al op het White bord geschreven dat bij deelname workshop kerstgroen meebrengen verplicht was. We kunnen altijd nog de heg snoeien achter het consu huis. Gerda werd een beetje zenuwachtig en is al een weekend lang ( zonder mijn medeweten) door het dorp aan het rijden om de
snoeiende medemens te betrappen en aardig te vragen of we het snoeiafval mogen hebben. Bij het milieupark posten is ook een optie.......Helaas tevergeefs,  geen mens snoeit in de regen en bij het milieupark was het uitgestorven.  Het moest zo zijn dat iemand van de trap viel naar het ziekenhuis moest en zie........onderweg werd een hoop prachtige
groenspar en conifeer waargenomen. Morgenvroeg wordt het opgehaald om acht uur vertelde de mevrouw dus werd de trapvallende patiënt razendsnel in het ziekenhuis gedumpt en actie ondernemen. De tamtam.....”wie heeft een aanhanger of een bus?”  “Hoe krijgen we dat groen bij het consuhuis?” Een van onze medewerkers met een auto werd ten einde raad gebeld. Ze lag net in innige omhelzing in pyjama op de bank met haar lover. tja.......

Dan moet je praten hoor....Maar ze kwamen! De schatten!
 
Ik heb over mijn nachtpon een jakje getrokken en een fleecebroek waar ik die lappen nachtpon in heb gestopt. Het was donker nietwaar......De pas gebakken koekjes mee voor de gestoorde lover ( hij is niet gestoord maar gestoord in zijn avances) en even op zijn gemoed werken en de zwakke vrouw uithangen wat niet meevalt met dit turbo lijf. Het heft in handen nemend zonder het mannelijke overwicht van meneer te kwetsen is het gelukt en ik ben het stel eeeeeuwig dankbaar. Ik heb ze een dikke zoen en een omhelzing gegeven en bedacht daarna pas dat ik geen BH aanhad.....Moet kunnen. Gerda ging nog een halve boom slepen over de weg naar haar huis. ........Donkere dagen in november gebeurd er heel wat in het dorp....Oh ja...in het gemeenteplantsoen in mijn straat hangen beeeeeldige sierappeltjes. Maar ik even niet.....
 
Annemiek.