dinsdag 28 oktober 2014

Mijmering 164 benen van walnoten en Floortje de breeveertien op.

Beste mensen,

Elke dag heeft zijn eigen schoonheid

Annemiek
 
164 Consumindermijmering 2014.
Tip.
Vijf graden boven nul om vijf uur in de morgen en dat is koud. Maar zie.... de pompoenen liggen binnen... de zaadcourgette van de lage courgetteplant en de zaad bolcourgette de WELCOME pompoen en floortje de poes in haar mandje.
 
De sla groeit nu niet meer en ik knip mooie blaadjes af en oogst een kropje rode chicorei en wat rucola. Gewassen en in grove stukken gesneden komt er een klein gesneden appeltje door en wat mini paprika stukjes. Olijfolie kruidenazijn en wat peper/zout en zoet. Vlierbloesemsiroop...maar mag ook honing of suiker zijn, als het maar iets zoets is want de chicorei is een beetje bitter. Op een mooi groot bord de sla gedrapeerd deel ik een blikje tonijn met Floortje. Een bakje champignonnetjes afborstelen en gesneden in stukjes roerbakken met kerrie en iets zout/peper. Midden op de sla is de gewone sla een maaltijdsalade geworden en misschien wel de laatste dit jaar uit de moestuin. Gesneden tomaatjes erop en eet ik een deel van de maaltijdsalade. De rest in de koeling en kan er straks of morgen een warme vegaburger op met een broodje erbij. Even nog uit de vriezer halen dat ding en weer even in model brengen met wat paneermeel en bakken........
 
Tip 2
Ik maak mijn ronde langs de overwinterende potjes stekjes en aardbei plantjes op de vensterbanken van de bovenverdieping. Wie moet een scheutje water? Welk wicht moet verschoven of staat er wat eenzaam bij? De noten al voor gedroogd op een groot badlaken kunnen nu opgeborgen worden en daar heb ik een geweldige truuk voor. Het is een plek waarin ze na kunnen drogen, niet in de weg liggen en wat grappig aandoen. Twee pantykousjes gevuld met noten aan de hometrainer zo bij de hand als ik walnotendaalders ga maken over een maandje of zo. ( winterkoekjes)
 
Van een stevige panty maak ik gevuld met noten grappige “benen” die aan de balustrade op de overloop geknoopt worden als de benen van een acrobate aan de trapeze.  Als je zo kijkt hebben ze knots knieën en spataderen en grappige voetjes. Als de hulp weer komt worden de benen op zolder aan de balken opgehangen en blijven de noten wel een jaar goed of langer........
 
Nog een zaadcourgette van de klimcourgette op het kleed zie ik en komt het goed met de klimmers komend jaar. De bolletjes veranderen van kleur van groen naar oranje maar ze blijven keihard. Leuk om te zien hoe de gegraveerde hartjes straks mee kleuren. Je leest het wel.....de zorg voor het gewas de oogst het zaad houdt de mens bezig.... De kouder wordende nachten en de eerste rijp. Wintertijd in zicht...
 
Mijn leventje....
Ze was er zomaar tussenuit gegaan....toen ik even niet keek. floor de poes de schemering in onder de poort door de breeveertien op. Het rosse leven en de mannen... Ik heb de keukendeur op een kiertje vastgebonden met een koord en het overgordijn ervoor om de kou te weren. Ik heb haar geroepen en
ergens zag ik een flits over de muur bij buur waar ze de buur/hond wel eens treitert. Het werd later op de avond en opeens stond ze in de kamer met die blik van “pak me dan, als je kan.” Ik heb haar een lekker hapje beloofd en ben opgestaan en haar voerbakje gevuld om te lokken. Ze bleef wijselijk tussen mij en de open achterdeur en een beetje smalend koos ze wederom het hazenpad, volgens mij glimlachend over zoveel naïeve dommigheid.  Tegen middernacht kwam ze terug, een beetje verwaaid en verlopen. Ik heb geen aandacht aan haar geschonken en dat zinde haar niet. Ze kwam “schootje zitten”en sloegen mijn handen haar in een “ijzeren” greep. De achterdeur op slot en vermanend het wicht toegesproken.... Lellebel floor wist dat ze nu zoet in haar mandje moest gaan slapen en braaf meisje moest spelen........wat ze ook deed.
 
Annemiek.