maandag 13 oktober 2014

Mijmering 156 kruidenbroodjes voor bij de soep en kruimeltaartjes.

Beste mensen,

Veel problemen kunnen opgelost worden
door er geen probleem van te maken...

Annemiek.

156 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Kruimeltaartjes lijken op crumble maar zijn in ronde vorm in vlaaiplaat gebakken en zien er daardoor mooier uit.
Er zijn variaties van kruimel/puddingtaart- abrikozen/kruimeltaart-en appel/kruimeltaart. Omdat ik veel pompoenmarmelade heb en geen geld wilde uitgeven aan een blik abrikozen werd het pompoen/kruimeltaart. Het resultaat mag er zijn....
 
Ingrediënten:
250 gram boter of margarine of halfom.
150 gram suiker
1 zakje bakpoeder
1 ei
bloem.
 Werkwijze: Boter ei bakpoeder en suiker in een kom en met twee messen de boter in stukken snijden. Ongeveer 400 gram bloem erbij en kneden. Al knedende bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. Iets meer dan de helft van het deeg uitrollen met een
deegrol en een vlaaivorm ermee bekleden. Dat mag best lapwerk zijn. Zoals je ziet op de foto heeft mijn vlaaivorm een “onderleggertje” van duurzame ovenfolie op maat geknipt. Het werkt fantastisch en het gebak rolt zo uit de vormen.
 
Terug naar de taart: Een pot pompoenmarmelade in de vorm op het deeg of wat dikke zelfgemaakte custardpudding ( zie achterkant custardpak maar dan iets meer custard om de pudding dikker te maken) De pudding moet dan wel al iets afgekoeld zijn.
 
Liever appelvulling? Appelvulling maak je als volgt: Anderhalve kilo appels schillen in partjes snijden en klokhuis verwijderen. Partjes in vier delen en opzetten in een pan met een handvol rozijnen, eetlepel kaneel en twee eetlepels water. Heb je zure appels dan ook een beetje suiker. Omscheppen op hoog gaas twee minuutjes. Dit heet blancheren...Iets afkoelen en in de vorm op het deeg verdelen.
 
De rest deeg met twee messen in kruimels snijden en op de taartvulling leggen....
De taart in een voorverwarmde oven op 180 graden tot lichtbruin afbakken. Kruimeltaart kan je dagen bewaren in een taartdoos en wordt alleen maar lekkerder. Om mezelf te beschermen snij ik de niet direct nodige taart in punten en vries hem in, per twee punten verpakt in doosjes. Altijd gebak bij de hand uit eigen winkeltje. Twee uurtjes ontdooien is voldoende, oppiepen in de oven kan ook nog...
 
Tip 2
Die heerlijke pompoensoep van afgelopen week is nog lekkerder met zelfgemaakte kruidenbroodjes.
Ingrediënten:
Gemengde kruiden zoals bijvoorbeeld: basilicum tijm
salie marjoraan oregano. Wat je maar hebt.
Voor het deeg:
8 eetlepels olie
4 eetlepels melk
1 ei
snuf zout
1 pakje bakpoeder
bloem.
Werkwijze:
Kruiden verzamelen uit de tuin of verse kruiden kopen bij de super. Italiaanse gemengde kruiden zijn goed. De kruiden wassen en van harte stengels ontdoen en fijn knippen.
Voor het deeg alle ingrediënten behalve de bloem in een kom mengen met een houten lepel.
Ongeveer 400 gram bloem toevoegen en kort kneden. Meng de kruiden door het deeg en maak een dikke rol die in schijfjes gesneden wordt.
Maak van elk schijfje een lange rol en leg er een knoop in. ( zie foto).
Een langwerpig broodje in de vorm van een krakeling kan gemaakt worden van een langere rol in twee knopen gelegd ( zie foto).
Hoe dikker en langer de rol hoe groter het broodje.
De broodjes afbakken in een voorverwarmde oven op 200 graden. ( of samen met de kruimeltaart op 180 graden)
De broodjes zijn heerlijk bij de pompoensoep. De resterende kruidenbroodjes per stuk verpakken en invriezen.
Uit de vriezer zijn ze in twee uurtjes ontdooit en kunnen even warm gemaakt worden in de oven. ( 5 minuut).
Ze smaken vers alsof ze voor het eerst uit de oven komen....
 
Mijn leventje....
Het is heerlijk om voor vrienden te koken tijdens bijpraten en gedachten delen...en het is het liefste wat ik doe.
Mijn bezoek krijgt ingrediënten van waarde; aandacht en tijd..... en de ingrediënten voor de maaltijden zijn bijna voor niets uit de tuin. Voorbereiden en plannen betekend meer voor minder en kan er bespaart worden in geld en gewonnen in kwaliteit door biologische groenten te oogsten uit de moestuin. Ik probeer altijd iets te maken dat ze nog niet hebben gegeten. Vroeg in de ochtend ben ik deze keer gaan oogsten en groenten wassen. Al die rijkdom  stond mooi te wezen op mijn werktafel buiten. Daarna ben ik een kruimeltaartje gaan bakken van wat er nog in de voorraadkast was.
Een doosje slagroom was al gehaald om op het bordje op de punt kruimeltaart een toefje slagroom te kunnen spuiten en de rest van de slagroom was voor het nagerecht. Twee vliegen in een klap. Pompoen had ik in overvloed dus kwam pompoensoep op het menu waarvan alle ingrediënten al aanwezig waren. De wortels in de tuin en de ui in de schuur. In de ochtend warme kruimeltaart bij de koffie en bij de lunch pompoensoep met warme kruidenbroodjes. Kosten;..... alleen wat bouillonpoeder, scheut wijn en doosje slagroom. Dit mens kookt vaak tweemaal per dag ( overgehouden uit mijn Arabische tijd) en tegen de avond was er herfst/stijl ratatouille en een bramen nagerechtje. Een broodmaaltijd zou veel duurder zijn geweest met beleg en zo en nooit zo lekker als die pracht ratatouille. Maar daarover morgen....
 
13 oktober... een stralende herfstdag op de fiets naar een meneer die spullen aan ons wil doneren. Hij gaat terug naar Amerika “naar huis” vertelde hij en in zijn ogen las ik het verlangen. We hebben samen gekeken welke spulletjes hij weg moest doen en wij mochten hebben. Hij vertelde van kinderen en kleinkinderen die op hem wachten waarbij hij oud wil worden en wederom las ik in zijn ogen het verlangen. Eind oktober wil hij weg zijn en eigenlijk is hij al een beetje vertrokken, alleen zijn praktische kant is nog het huis aan het leegruimen maar zijn hart is al op reis. We hebben hartelijk afscheid genomen en heb ik hem een goede thuisreis gewenst. Ik ben de berg weer op gefietst naar maatschappelijk werk voor een bespreking. Weer op de fiets boodschappen doen en naar het consu huis en aansluitend naar huis voor de lunch. Er was nog ratatouille die ik koud heb opgegeten al denkende aan die frêle meneer die naar huis toe wilde en het zet me aan het denken welke streek voor mij als “thuis”voelt. Ik zou er wat voor geven mijn huis en hofje inclusief consuminderhuis zo op te mogen pakken en in Heusden neer te zetten in mijn Brabants land, of ergens bij het Juliana kanaal in Elsloo/ Stein waar ik mijn vroege jeugd doorbracht en volwassen werd. Mijn huis en hofje in Landgraaf is thuis maar zo voelt niet het dorp noch de straat al kan ik niet zeggen waarom. Mijn wortels liggen ergens op de botermarkt in Heusden waar ik ze heb achtergelaten. Maar we moeten niet zeuren op deze stralende zonnige herfstdag...en tellen onze zegeningen met een glas halfvol......Proost!
 
Annemiek