zondag 28 september 2014

Mijmering 147 inkuilplek en hortensia guirlande.


Beste mensen,
 
Soms vergeet je hoeveel heerlijke dingen er in een leven zijn.
Het is de moeite waard je dat af en toe voor ogen te houden.
 
Annemiek.
ps het reisverslag naar Amerika is nu compleet.( verhalen)
 

147 Consumindermijmering 2014
Tip.
Prachtige herfstdagen en de tuin die lokt. Een diep gat wordt gegraven tussen de boerenkool en de andijvie. Het wordt mijn inkuilplek voor de bietjes de chioggia en de winterwortels. Ze krijgen elk hun plekje in de kuil maar nu nog niet. Bij melding nachtvorst over twee maand of zo of eerder zal ik de knollen uitdoen en inkuilen. Kom ik later op terug....wat nu belangrijk is dat die kuil klaar is. De kuil wordt bekleed met fijnmazig gaas zodat de muisjes mijn voorraad niet kunnen opeten. De aarde is een prima bewaarplek met het juiste vochtigheidsgehalte. De regen en de
sneeuw zakt langs de knollen door het gaas in de aarde.  Ze blijven koel en zo allemaal bij elkaar bevriezen ze niet. Bij strenge vorst komt er een dekje van hooi op. De gaasranden werden aan de rand van de aarde omgebogen en met stokjes vastgezet. De stroken gaas zijn multifunctioneel en worden in het
voorjaar over de rijen jonge opkomende plantjes gebogen zodat floor er niet in gaat rommelen en de duiven eraf blijven......Hergebruik!
 
Tip 2
Het is wederom een slecht hortensia jaar gebleken en dat betekend weinig mooie gedroogde bloemen aan de heesters. Niet ieder wil ze delen en degene die wil delen heeft geen goede kwaliteit blommen. En voilà bij buur Hanny staan de mooiste exemplaren en heel voorzichtig vraag ik of ik ze mag afknippen....en het mag! Ik bak spontaan enkele crumble taartjes van pure blijdschap en we delen geluk blom taartje en dankbaarheid.
 
Tip 3
Guirlande van gedroogde hortensia.
Ik had er al eentje maar die was al drie jaar niet meer opnieuw opgemaakt.
De oude blommen werden eraf gehaald en het wikkelklosdraad weer op een klos gewikkeld. Hergebruik! Voor de mensen die voor het eerst een guirlande maken: Aan het einde van een stuk touw knopen leggen en twee mooie gelijke terracotta potjes zoeken. Stukjes ijzerdraad door de knopen steken en via het gat door de pot naar buiten om een gordijnring vastzetten. Op deze manier heb je mooie ophangringen en een decoratief begin en eind. Nu de kunst van het binden.
 
Start met twee klossen aan weerskanten van het touw bij de potjes en bind een bosje klein gedroogd spul uit de tuin ( zie foto) vast zodat de potjes gevuld zijn. Daarna twee mooie hortensia op het touw leggen met de stelen naar beneden en vastbinden met de wikkelklos. Direct aan de andere kant hetzelfde. Steeds een stukje links en weer rechts naar elkaar toe binden en kom je in het midden uit. Een klos wordt afgeknipt en het einddraadje weg gestopt en omgebogen. Met die ene klos nog wat blommen binden voor het midden. Als je het werk nu bekijkt zijn er zeker oneffenheden te zien zien dus wikkel nog een keertje met die klos tussen bloemblaadjes door waar de guirlande te dik is en maak je guirlande zo regelmatig mogelijk. Twee schroeven of haken in de muur en ophangen. Blijven de ringen niet om de schroeven of haken bind dan een veiligheidsdraadje dun touw van haak tot ring. Een strik van raffia verhult oneffenheden. Soms is het nodig in het midden nog een schroef te zetten om de guirlande plat tegen de muur te binden.
 
Je ziet dat mijn guirlande na het ophangen nog steeds niet helemaal regelmatig is en ik maak nog wat toefjes hortensia die in het midden zo op de guirlande gelegd worden. Niets mis mee.....Het eindresultaat mag er zijn.
Nog een foefje (zie foto) Veel hortensia’s hebben bruine lelijke bloemblaadjes die uit de bloemen getrokken moeten worden en ontstaat soms een open plek in de bloem. Daar laat je een tweede bloem inzakken en bind de stelen met wikkelklosdraad aan elkaar. Resultaat een gave bloem, je ziet er niets van.... De guirlande nog ergens te dik? Knip maar met de keukenschaar wat blaadjes weg.....
 
Op deze manier kan je half december ook een kerstguirlande maken en guirlandes van alles wat je maar binden wil.  Zoek dus touw bij deze en gene in de schuur of op zolder enne potjes.....

Zondag in het zuiden en ik tel mijn zegeningen.... Nog in mijn bed besluit ik tijdmanagement in te zetten en het resultaat was in drie kwartier de mindere klussen gedaan in de vroege ochtendstond... Zondag in het zuiden en de stofzuiger door de slaapkamer waar al die kleding werd uitgezocht afgelopen week. De trap
af en de benedenverdieping gestofzuigd. Het afwasje gedaan wat ik gisterenavond echt niet meer kon en de ramen op kiep en de deuren open. Tussendoor water ( hergebruik flacons) op het gas voor de SUNSODA en even zeep schaven. Het gasfornuis en de plee gesopt terwijl de wasmachine draait en een muziekje
zweeft dwaal ik door de tijd. ....De slager op de hoek heeft eens enkele CD’s voor me gebrand met een door mij samen gesteld lijstje erbij en wat ben ik er nog steeds blij mee. Ik heb iets met muziek en in volgorde komen de nummertjes voorbij. Dave Berry en de muziek van mijn eerste vriendje toen ik 14 was. Later mijn baan bij Philips en daar hoort Jose Feliciano bij met cesara ( zal wel een schrijffout inzitten) Rob de Nijs Stef Bos, Blof en Marc van Delft met zijn prachtige Michael symfonie wat bij de woensdagvriend hoort. Ha...door de muziek zijn de klussen op een aangename manier gedaan en mijn huis en de dag is schoon.......Zondag in het zuiden.
Nog even evalueren of ik goed zit met mijn voorgenomen dingen te doen afgelopen week en de planning voor komende week. De kassabonnetjes inschrijven op de maandafrekening en klaar! Fietsen vandaag met dit prachtig weer en ergens een terrasje maar ook werken aan mijn boek.....als de zondag ten einde loopt.....
 
Annemiek.