woensdag 24 september 2014

Mijmering 146 tijdmanagement bij vervelende klussen....

Beste mensen,

Een van de grootste vergissingen is niets te doen
“omdat je maar weinig kunt doen”
Als je depri bent of een burnout hebt of ziek zwak en misselijk bent.

Annemiek.
146 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Een mindere klus kan je het best maar meteen doen dan ben je ervan af enne... zet tijdmanagement in. Tijdmanagement is een bepaalde tijd iets doen waar je tegenop ziet en daarna jezelf belonen. Het hoeft niet af in een dag.... Maak blokken van tijd bijvoorbeeld elke dag twee uur van 9 tot 11 aan de vervelende klus werken en stop er dan ook mee. Beloon jezelf met een cadeautje, omdat je zo dapper bent geweest. Dat kan zijn een uurtje lezen of achter de computer. Een kopje koffie met iets lekkers of iets anders wat je graag doet of wil. De dag erop weer hetzelfde. Je zult zien dat er heel wat geruimd wordt in je huis. Het is niet de bedoeling dat je te lang met het vervelende werk aan de slag gaat..........
Vervelende klussen zijn bijvoorbeeld kleerkast opruimen
Administratie doen
Maandafrekeningen maken
Misschien wel solliciteren
De strijk en vouw/was.
De tuin. Het is zeer persoonlijk en wat de een als vervelend ervaart is bij de ander ontspanning. Consuminderkring 27 is ermee aan de slag gegaan en
de een heeft als punt elke dag een uurtje fietsen om tussen de mensen te komen. De ander voorkoken in het weekend. Nog eentje.... elke dag de was aanzetten en wegruimen of niet meer het hele huis in een keer willen schoonmaken maar elke dag een deel. Mijn opdracht was de kleerkast opruimen. Alle wintergoed naar voor en de zomerkleding achterin de kast. Wat weg kan staat in de gele zak en kan naar het consuminderhuis........
Ondertussen heb ik de geweekte witte bonen gekookt vijf minuut vanaf kookpunt. Daarna de kokende pan in de hooikist en zal ik in de avond eens kijken. De bonen afgieten afkoelen en in porties in zakjes in de vriezer.
Terug naar de kledingklus. Alles werd uit de kast geschoven op mijn bed. Ik draag meestal laagjeskleding ( spaart mooie truien en vestjes) en alle shirtjes met lange mouwen werden gepassen. De lange goed zittende mooie basis shirtjes op kleerhangers die draag ik onder openvallende jasjes en hesjes.  De strak zittende te korte shirtjes opgevouwen op een stapeltje. Ze worden onder vestjes en hesjes en jasjes gedragen die dicht gaan. De shirtjes gaan elke dag in de was en de mooie jasjes hesjes en vestjes zeker niet. Soms zie je alleen de halsopening en soms ook de mouwen van het shirtje dus maakt niet uit als het te kort is. Alles gesorteerd dus ik weet van welk stapeltje ik moet pakken.
 
Er zijn topjes met kant aan de halsopening die onder shirtjes gedragen worden die dieper uitgesneden zijn. Er zijn topjes in kleur en wit en ze liggen op stapeltjes bijeen zo te pakken. Bij die kleuren passen dan weer sjaaltjes of een ketting.
 
De winterjasjes werden nagekeken of er knopen ontbreken of vaster genaaid moeten worden. De hug sjaal gekregen van Janina ( mijmeringfan en digitaal vriendinneke in Toronto) hangt weer klaar. Die sjaal staat zo beeldig bij het jasje.
 
De wanten en de handschoenen en de mutsen liggen weer vooraan in de mand en de stapel oude leggings of strakke zwarte soms te korte pyjamabroeken op een stapeltje bijeen. Ik draag ze in de winter onder broeken om warm te blijven in het consuminderhuis waar we niet warmer stoken dan 15 graden. Knutselen doen we aan de zonzijde van het pand en als de zon schijnt gaan de glasgordijnen open......

Nog een tipje om warme voeten te krijgen/houden want voeten warm is alles warm. Ik heb warme herenpantoffels maat 44 of zo. Veeeeeeels te groot maar er ligt een vachtzooltje in van een oud wollen jasvoering. Als ik thuis kom en klaar met mijn werk doe ik dikke wollen sokken aan over mijn sokjes en ga in die pantoffels....de woondeken aan en heerlijk warm......Geen mens die
het ziet en dan nog......Nu elke dag wat broeken passen en weg wat weg kan. De driekwartjes opgevouwen achterin de kast worden de lange broeken naar voor gehaald. Ik mag niet meer kleding van mezelf hebben dan twee deuren in de kleerkast. Wat er niet in kan moet weg........ Ik heb er drie uur over gedaan en vier paar badslippers gevonden ( 3 paar weg) drie jasjes die ik toch niet draag en vele
dingen die een ander me zo leuk vind staan maar ikzelf niet.......je doet ze toch niet aan dus weg ermee naar de kringloop leger des heils of consuminderhuis. Een avondje kleding uitzoeken met vriendinnen kan natuurlijk ook. Bij ons gaat niets verloren en als ik binnenkort Loes Carry Petra of Carina met een bloesje van mij zie kan ik heel erg genieten........We
zijn goede rentmeesters van de aarde en als je horendol wordt van wel of niet bio cotton, kinderarbeid in derde wereld landen en je het niet meer weet of je het wel goed doet..... ga dan voor zeker en hergebruik kleding. Deel ruil.... koop tweedehands en spaar het milieu de kinderen en je portemonnee.....

 
Annemiek.