dinsdag 23 september 2014

Mijmering 145 Salie eierschalen en hooikist groentesoepje.



Beste mensen,

Herfst....Het steeds terugkerende ritme van de natuur heeft iets ongekend geneeskrachtigs
de zekerheid dat na elke nacht een ochtend komt en na elke winter een voorjaar...

Annemiek.

145 Consumindermijmering 23 september 2014.
 
Tip.
Geconcentreerde spoelvloeistof om mijn kaakontsteking beter te maken maak ik natuurlijk ook zelf van de salie uit mijn kruidentuin. Gewoon heel veel blad in het theepotje en de pot voor de helft vullen met kokend water. Een theelichtje eronder en wel twee uur laten trekken. De vloeistof wordt donker van kleur en heeft een geweldige antibiotische werking. Ik spoel ermee om de twee uur. (Voor thee ongeveer tien minuten laten trekken.....)
Salie heeft tevens een kosmetische werking. Enkele bladeren in een kom kokend water, iets af laten koelen en een gezicht stoombadje nemen met je gezicht boven de kom en een grote handdoek over je hoofd. Werkt huid zuiverend....en helend bij een beginnend griepje.
 
Tip 2
De eierschalen vergiet is weer vol ( afval scheiden) en worden de schalen in de keukenmachine tot poeder gemalen.....Het is nat en wordt te drogen gezet onder het afdak bij het al eerder gewonnen kalkpoeder. Pure kalk voor in de moestuin om de PH waarde van de grond te verhogen naar 6 PH waarin de planten het best groeien omdat ze zich daar het prettigste bij voelen. In de late herfst zal ik de kalk uitstrooien en dat is nodig eenmaal per jaar.
 
Tip 3
Van Bianca kreeg ik enkele lege melkflacons. Als ik warm water nodig heb uit de kraan komt er 3 liter koud water voordat het warme water er is. De combiketel staat op zolder. Dit koude gezuiverde
leidingwater wordt opgeslagen in de flacons en gebruikt om te koken....
 
Tip 4
Een tochtje door de tuin leverde paprika wortel knolselderij op ( nog van gisteren) plus de laatste
tomaatjes twee pastinaken uit de border een ui en knoflook. De bloemkool heb ik gekocht. Bouillonpoeder gebruik ik ook steeds minder want er zitten E nummers in en liever niet dan wel in mijn voedsel. Er komt ipv bouillonpoeder wat zeezout een laurierblad kruidnageltje en pepertje in de soep.
 
De gesnipperde ui werd gefruit in iets olijfolie en even later twee gesnipperde knoflooktenen erbij. Bijna twee liter water (uit de flacon zie tip 3 ) toegevoegd en alle groenten. De wortel pastinaak een deel van de bloemkool inclusief stronk en een flinke plak knolselderij alles gewassen eventueel geschild en in stukjes gesneden. De tomaten worden 2 minuut in het geheel in de soep gelegd en weer eruit om gemakkelijk te kunnen pellen. De gepelde tomaten in stukken in de soep. Er is nog selderijblad van de knolselderij en een zakje witte bonen en tuinbonen uit de vriezer die tezamen voor het eiwit zorgen ( vleesvervanger)  De ingevroren bonen voorraad in de vriezer is nu op zie ik en wordt direct een flinke portie witte droogbonen in de week
gezet in ruim koud water. Morgen worden ze gekookt vanaf kookpunt 5 minuut aan de kook houden en in de hooikist en garen de bonen zonder kosten.
 
Terug naar de soep die zachtjes trekt en komt er een handvol pastavlindertjes bij. Weer even aan de kook brengen en de soep in de hooikist.....Die heerlijke hooikist zonder hooi maar wel gevuld met een oude gewatteerde deken. De gerechten garen zonder kosten.  Je kan er ook eten in warm houden. Oefening baart kunst dus aan de slag met proberen hoelang een stamppotje soepje of rijst in de kist moet om te garen...... Morgen komen de bonen erin en de stoofpeertjes. Je hebt geen kist? Een koelbox doet het ook of gewoon de pan in een deken
wikkelen op de bank. De pan in bed is ook een optie.....Ik hoor je al denken.....koude winteravond pan soep garen in je bed en.........als het soepje gaar is schuif jij op die plek onder de wol......gratis beddenkruik.
 
Mijn leventje.....
De speculaas en taai/taai ligt alweer in de supers, de spoorbanket en de chocolade letters veeeeeels te vroeg. Die arme Sint is nog niet zo ver en het paard staat nog in de wei te zonnen. Piet weet nog steeds niet of hij zwart wit of schoorsteenvies moet zijn en de kou is nog verre. Ik hoef niets te kopen van al dat Sint lekkers en lees steeds meer achterkanten van pakken en dozen en zie palmolie en E nummers staan. Er is geen beginnen aan die te mijden maar minderen kan wel. Meestal moet ik eenmaal in de val lopen van al dat lekkers en dat waren deze week de grote speculaasbrokken. Eenmaal een pak gekocht valt het weer eens op hoe zout ze zijn. Na die ene keer is het meestal wel over en ga ik in november zelf wel speculaas bakken en tot die tijd doen we het zonder. Chocola (letters) is steeds meer chocolade fantasie en ik ben kritisch. Beter een enkele keer een goed stukje dan al die zooi. Mijn kaakontsteking betekend niet kunnen bijten dus eten we verse soepjes en priegelstukjes brood met kruidenkaas en een stukje speculaas gesopt in een kopje koffie.  Het komt allemaal goed en ik ben nog nooit zo blij geweest met salie in mijn tuin.........Wat zijn we rijk met een medicinaal kruidentuintje.
En mijn eekhoorntjesflow? Die zegt dat ik bij de Turk kikkererwten en witte droogbonen moet gaan kopen........Witte bonen vallen niet op en kan je overal in verstoppen in elk dagelijks menu.....voor de nodige eiwitjes.........ze kosten geen kneup en je hoeft ze maar te hebben staan in de voorraadkast.
 
Annemiek.