zondag 7 september 2014

Mijmering 136 de navelstreng van de aardbeikindjes en vega hamburgers....

Beste mensen,

Elke gedachte die we denken en elk woord dat we spreken bouwt mee aan de toekomst....
van jou en de medemens....

Annemiek

136 Consumindermijmering 7 september 2014.
 
Tip. nazomer/herfst evaluatie.
De kieviet droogbonen drie meter hoog groeiende worden bruin en droog en zijn gemakkelijk te plukken. Met de cultivator trek ik het beton vlechtwerk omlaag in een boog en pluk op mijn gemakje zonder klim of klauterwerk. Het vlechtwerk is tegen het HERAS hekwerk gebonden met pantybenen......binnenkort komt de tijd dat de bladeren vallen de planten geruimd of gesnoeid worden en kan je beter overal bij om misschien betonvlechtmatten te plaatsen voor volgend seizoen? Wat ik dit jaar leerde? Dat er een fijner gaas tegen de grove mazen moet tot zeker twee meter
hoogte voor de fijnere klimboontjes en dat is werk voor de winter. Ik heb teveel moeten bijbinden afgelopen zomer met breuk als gevolg als het misging. We leren en geef ik mijn lessen door.....
 
Tip 2
Oud gezegde: EEN VROUWENHAND EN EEN PAARDENTAND staan nooit stil en dat geld voor mij in ieder geval. Als ik moe ben gaan mijn handen verder en ga ik bonen keveren. Dat kan ik zittend doen. De witte klimboontjes zijn verre van gaaf want ze droogden in etappes van regen en weer warm. De gave worden de zaaibonen voor volgend jaar en de mindere worden snel verwerkt tot vegaburgers binnenkort. Elke dag kijk ik ook even of er hazelnoten liggen onder de boom in het gemeenteplantsoen naast mijn huis. Gratis hazelnoten zijn nooit weg. Doe je mee??..... opletten en kijken wat er overal ligt tijdens de herfst.......Ma natuur geeft met gulle hand.
 
Tip 3 Nazomer/herfst evaluatie en vastpinnen....
Er is heel veel snoeiwerk in de tuin omdat door de vele regen en de warmte vele planten te hoog werden en omvielen. Mijn verwilderde bijentuin ligt aan de weg dus moet er af en toe iets orde in geschapen worden als voorbijgangers uit de buurt wat bedenkelijk gaan kijken. Mensen die me echt kennen al kwamen ze nooit bij me thuis weten als ze het straatje inkomen waar ik woon.....Mijn tuin dat ben ik...veel.. wild en onstuimig. Terug naar de tip....toen de aardbeiplanten scheuten gingen gooien over de rotsblokjes rand in de border heb ik er potjes tussen gezet met potgrond en de eerste plantjes aan de scheuten in de aarde van de
potjes gedrukt. Ze werden vast gezet met een stevig dubbel gevouwen stuk spandraad. Het werkte perfect en de plantjes wortelden netjes in de potjes. De plantjes werden afgelopen zaterdag losgeknipt van de moederplanten en de potjes kregen een plekje op een grote schotel waar ze water kregen en de pinnen werden verwijdert  en opgeborgen voor hergebruik
volgend jaar. Een goeie tip om te onthouden.... De plantjes kunnen buiten blijven staan, de herfst en de winter door zolang het niet harder vriest dan 3 graden. Ze moeten gehard raken en de kou voelen om tot groei stilstand te komen en weten wat winter is om misschien wel pas rond de jaarwisseling naar binnen te gaan naar de vensterbanken en ik ze probeer wijs
te maken dat het voorjaar begint...en ze spontaan weer gaan groeien en bloeien. Ze hebben daardoor een voorsprong in het voorjaar....

 
Tip 3 A De aardbeiplantjes die spontaan wortelden in “gevonden” aarde worden zeer binnenkort omgepoot en in ordelijke rijtjes gezet. Aardbeiplanten zijn winterhard en kunnen dus gewoon blijven staan in de volle grond en je begrijpt dat die paar plantjes binnen zetten een truukje is.
Tip 4
Al boontjes doppende krijg ik zin in een hamburger wat bij mij een vegaburger is van zelf geteelde droogbonen zolang de voorraad strekt. Als de eigen bonen op zijn koop ik droogbonen bij de Turk en soms bio bonen als ik ze krijgen kan en betaalbaar zijn. Altijd weer afwegingen maken van bespoten spul eten of maar iets anders en het doen met wat er wel is.....Het open gesneden broodje krijgt ruim bonte sla uit de tuin en de vegaburger die al enkele uren daarvoor uit de vriezer werd gehaald nog even door de paneermeel gehaald ( zelf gemaakt van droog stokbrood die bleef liggen). De burgers even in iets olie aanbakken om warm te worden en de heerlijke krokante korst te verkrijgen. Er kwamen ringen uien op en een een flinke scheut zelfgemaakte tomatenketchup die ik eerder  inmaakte in potjes ( mijmering 112 ) maar het kan natuurlijk ook uit de
flacon komen want je kan niet alles zelf maken nietwaar....Vegaburgers maken? (Mijmering 78)
Tip 5
Er kwam wat plaats net naast het tuinpad en heb ik een richel groene snijbiet gezaaid van zaad wat er nog lag. Het kan nog best en wie weet hoe zacht het najaar en de winter zal zijn en ik nog vaak kan oogsten en niet geschoten is altijd mis. De eerder in maart gezaaide groene snijbiet is te grof van blad
geworden na al die keren oogst een seizoen lang. Er is nog bonte snijbiet met zijn prachtig geel en rood maar die komt morgen in de mijmeringen aandacht.....
Mijn leventje....
De varen verkleurde al naar geel met bruine toppen en de overvolle bonenstaken leunen zwaar op de trapleuning naast mijn tuintrapje en dat mag. De sering/hortensia die ik jaren niet snoeide is terug gesnoeid tot 20 centimeter boven de aarde in de border want hij werd te groot te zwaar en lag bij heftige regenbuien plat op de aarde over de rand van de verhoogde border leunend waarna hij vastgebonden aan een paal weer even rechtop kon en toch weer zakte. Niet meer te hanteren zo naast het trappetje waar geen mens meer door kon alleen floor de poes. We hopen dat de sering/hortensia weer nieuwe takjes zal maken in het voorjaar of misschien binnenkort al. De knolselderijtjes die in de verdrukking stonden achter koolraapjes staan weer vrij en kregen een flinke scheut mestwater uit de ton en zullen nog wel verder dikken. Ze staan beschut aan de rand van het afdak met een bedoeling want ik probeer ze zolang mogelijk in de aarde te houden de winter door. Misschien wel gedeeltelijk afgedekt met stro of zo.....Geen betere bewaarplek dan de aarde.
 
Ik ben volop in de verwerking merk ik van mensen die ik verloor omdat ze overgingen en daardoor wellicht soms wat kribbig....
 
En terwijl een buur mevrouw me vertelt dat ik moet stoppen met tuinwerk omdat we niet meer jong zijn besef ik hoe weinig de mensen elkaar echt kennen in zo’n straatje.....al wonen ze al 30 jaar zo bij elkaar en terwijl ik kortaf ( foei Annemiek) reageer dat dit met haar zo is en niet bij mij... zwijg ik verder en wordt weer rustig met mijn handen in de aarde......mijn hoofd leegmakend en alle pijntjes vergetend beleef ik opnieuw de  mooie momenten van afgelopen dagen van o.a. een lieve mail van Jantsje en Janina, een telefoongesprekje met een blije zoon, de fietstocht en even aanwippen bij een lief mens en haar andere helft tijdens een prachtige zondag namiddag die daardoor een extra mooi lijstje kreeg en de fantastische sfeer van de kookworkshop afgelopen vrijdag in het consu huis waar zo hartelijk gelachen werd door mensen die meestal niet veel te lachen hebben. We onthouden wat blij maakt met een glas dat halfvol is met zegeningen en daar hoef ik niet lang naar te zoeken.......
 
Annemiek.