woensdag 20 augustus 2014

Mijmering 127 vlierbes gelei en blote billetjes in het gras.

Beste mensen,

Je krijgt je leven aangereikt
in schijfjes van 24 uur....

Annemiek.
 
127 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
De vlierbes is oogstrijp aan de bosrand en in tuinen waar je maar zoeken wil. Ik ken mijn plekjes her en der en waar ik de struiken in mei niet helemaal van de vlierbloesem heb ontdaan vind ik nu de bessen. Er zal nog een tweede en derde plukronde komen want vele bessen zijn nog niet rijp. Komt goed....
 
Met een ouderwetse vork met lange tanden kan je gemakkelijk de bessen van de schermen rissen. Breng de bessen aan de kook en op laag gas sudderen. Het sap komt vrij. Na een 20 minuutjes de pan inhoud door een fijnmazige zeeg gieten en het sap wegen. Op elke liter ( kilo) sap komt een pond pak 2:1 geleisuiker. Laat suiker en sap samen 4 minuut op
kookpunt koken en giet de gelei kokend heet in de potten. Vlierbes gelei maken is veel werk maar de smaak is hemels en ik bewaar ze voor speciale momenten voor lunch of ontbijtjes met vrienden.
Je zou het bessensap kunnen mengen met appel maar ik ga voor puur en speciaal.......
 
Tip 2
De snijboontjes kunnen door het molentje en in zakjes in de vriezer. Voor snijbonensoep of snijbonen stamppotje blote billetjes in het gras.
Ingrediënten:
1,5 kilo kruimige aardappels.
400 gram snijbonen
peper/zout 3 eetlepels gehakte peterselie
2 teentjes knoflook en 2 eetlepels olijfolie
1 pot witte bonen ( 330 gram) maar beter is 1 beker droogbonen laten weken.
1 eetlepel crème fraiche
Werkwijze:
Kook de aardappels met wat zout in weinig water in ca. 20 minuten gaar.
Verhit in een
koekenpan de olijfolie en fruit hierin de knoflook. Voeg de snijbonen toe en bak ze in 6-8 minuten knapperig en gaar. Verwarm op het laatst de witte bonen en de peterselie mee. Breng op smaak met peper en zout. Als je weekbonen gebruikt kook de bonen in het weekwater in 20 minuut gaar.
Giet de aardappels af en stamp ze fijn. Voeg de crème fraiche toe en verwarm goed door. Breng op smaak met zout en peper. Schep het bonenmengsel erdoor en dien op. De witte bonen zijn de billetjes en de snijbonen het gras..........
 
Tip 3
Bakpoeder kost in Duitsland 29 cent het pakje en in Nederland 79 cent. Dat is toch 50 cent verschil. Het is de reden dat ik af naar de LIDL in Duitsland fiets en zeker de moeite waard. Geleisuiker 20 pakken in de fietstas kosten per pak 65 cent en de chocola is spotgoedkoop. 75% cacao 79 cent en ik gebruik die chocola voor chocolade bavaroise en soms om echte dame blanche mee te maken en niet van die zielige zogenaamde chocola uit de knijptube die je in mindere restaurantjes krijgt.....
 
Tip 4 DUURZAAMHEID.....
Koop duurzame en kwalitatief goede spullen. Ze gaan langer mee zodat je minder vaak nieuwe hoeft te kopen. Repareer en onderhoud zodat de duurzame spullen NOG langer meegaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar je föhn. Stof in her roostertje waar de lucht door aangezogen wordt? De stofzuiger er overheen. De restjes met een haarborstel los maken en nogmaals de stofzuiger. Het motortje zal daardoor minder snel verbranden………Met de computer idem, daar zit ook vaak een luchtroostertje waar met de stofzuiger het stof verwijdert kan worden.
 
Tip 5
Geen ei voor je deeg? Maak er een eetlepel melk van…..Door je bakplaat met roomboter in te smeren krijgt je baksel een vleug van roombotersmaak. Bij de SUPER noemen ze dat MET ROOMBOTER BEREID. Ben je aan het lijnen? Gebruik een derde minder suiker in je baksel.. Bij gistdeeg kan je het helemaal weg laten. Als je zoetzure appels neemt om appelmoes te maken of voor appeltaart hoeft daar ook geen suiker bij……
 
Tip 6
Cocktailsaus? Koop maar niet. Blijft het flesje weer staan met de rest. Maak maar zelf. Een beetje tomatenketchup een beetje frietensaus of mayonaise en een scheutje sherry……..Lekker bij zalmvoorgerechtje.
 
Tip 7
Bij de super is de ijsbergsla in de reclame. Ik koop nooit sla want die staat in mijn tuin maar toch de tip voor jou dus.....De grootste is meestal niet de meeste sla voor je geld. Er zit veel lucht en ruimte tussen de bladeren. Ik weeg ze wel eens op mijn hand. Twee of drie neem ik mee naar de weegschaal. De zwaarste (meest vaste krop) woog 740 gram. Haar lichte zus woog 260 gram. Die kost even veel…..
Met bleekselderij is het precies zo.....meer doen met minder offe meer krijgen voor minder.
 
Tip 8
Van oude gebroken parapluutjes maak je mooie kapmanteltjes of tasjes.De oude paraplu werd uit elkaar gehaald. Het frame werd bewaard daar heb ik alweer een ideetje voor. Mini wasdrogertje voor vaatdoekjes of zo. Het tasje geknipt in model heren “hemdje” en naai je de schoudernaadjes aan elkaar de zijkanten en onderkant. Een zoompje waar nog rafels zijn en je tasje is klaar.Van de plu/stof kan ook met weinig moeite een kapmanteltje worden gemaakt. Het gat waar de stok zat iets groter knippen en afwerken met een lintje om te strikken. De plu/stof valt mooi over je schouders en het gladde stof laat haren zo afglijden.
 
Tip 9
Wat is ongedierte en wat zijn huisdieren? Wat zijn dieren om te knuffelen en welke eet je op? Kijken met nieuwe ogen deed ik al vroeg in mijn leven. Als kind knipte mijn moeder stukjes spek in vijf centimeter brede stukjes en dat was “het vlees” Acht kinderen zo’n stukje en je was met drie speklappen klaar. De huid van de varkens werden in die tijd niet altijd goed geschoren en soms stonden de haartjes nog op de huid dus op het zwoerd. Dezelfde soort haartjes als op mijn arm (blond) en kon ik goed beredeneren dat het stukje spek dat ik at huid haar opperhuid weefsel was van een gisteren nog levend schepsel zoals mijn broertjes en zusjes en de lieve konijnen in de kelder in hun hok. De snuffelende snuitjes van Marieke en Josefien. Wat ik hiermee wil zeggen? Dier en mens hebben recht van leven en heeft dit gevoel me geholpen langzaam aan vegetariër te worden. Misschien ben jij dit traject net pas gestart? Een dag geen vlees? Twee dagen? Drie dagen per week? Je doet er de beestjes EN het milieu een groot plezier mee…..
 
Mijn leventje....
Heerlijk buiten zijn op de fiets richting bos. Dan neem ik de stro tas mee en de schaar en knip in de heerlijke zonneschijn de vlierbesschermen van de struiken. Even thuis afzetten en op de fiets richting Duitsland langs landelijke wegen de watertoren en via  het pittoreske Rimburg verlaat ik ons land.
Onderaan de berg ligt al de LIDL en doe ik mijn aankopen voor de voorraadkast. Geleisuiker 20 pakken en biologische olijfolie want bio producten zijn goedkoper over de grens en ik was toe aan een fietstocht langs landelijke wegen. Ik ontmoet er half Landgraaf en ga koffie drinken met een oude vriend die ik tegen het lijf loop. Een regenbui daalt neer en
waait weer over als ik langs s 'Herens wegen de heuvel weer opklauter. Floortje de poes verwelkomt me bij de poort van het hofje. Ze heeft op het huis gepast en een dutje gedaan op het bankje onder het afdak. Ze luistert naar haar lijfje en dat besluit ook ik te doen en val zomaar in slaap tijdens mijn dagelijkse meditatie in de grote stoel waar mijn voeten wortelen tot het midden van de aarde en droom ik dat er bladeren groeien aan mijn tenen....het zou zomaar kunnen maar voorlopig eerst maar eens vlierbloesem gelei maken....
 
Annemiek.