zondag 17 augustus 2014

Mijmering 124 prei poten en balans opmaken.


Beste mensen,

Je hart is een tuin...
je kan er wrok zieligheid frustratie in laten groeien
of.....vergeving liefde verwerking en begrip.

Annemiek.
www.consuminderhuisparkstad.nl

124 Consumindermijmering 17 2014.

Tip.
Wat een plezier brengt samen koken en....samen eten na afloop in ons consuminderhuis. Het schept verbondenheid en delen van ervaringen proeven en trots zijn de recepten thuis te hebben uitgeprobeerd.
Je zou bij jou in je omgeving ook een kookclubje kunnen oprichten bijvoorbeeld eenmaal per week om de beurt bij iemand anders koken en de kosten delen....in deze tijd van steeds meer alleenstaanden een goede sociale contacten tip.

Tip 2
Wie in de winter ook groenten uit eigen tuin wil eten kan nu nog planten poten. De prei werd gezaaid in maart van een zakje van 29 cent en ik moest het rijtje gaan zoeken tussen de wortels want ik heb er niet meer naar omgekeken. Ze hebben met hun geur de wortelvlieg geweerd en langzaam aan zijn ze gegroeid tot mooie planten die nu worden omgepoot. Preiplanten zijn ook nog te koop op de markt. Prei zomaar in de aarde stoppen wordt niets dus bij deze het poot plan.....
 
De prei met de riek uitsteken ( indien zelf geteeld) en netjes op een rijtje leggen.
Met de steekschop twee derde van het blad afsteken.
Diepe geulen trekken in je omgespitte akkertje en onderin die geul om de tien centimeter een diep pootgat.

De wortels van de prei gedeeltelijk afknippen ( zie foto) zodat ze niet dubbel gaan liggen in het pootgat en daardoor afsterven en rotten.

De pootgaten blijven open, eenmaal met de gieter erlangs is voldoende want prei pas gepoot houdt van lucht.

Door de regen zullen de gaten langzaam verder dichtslippen.
De preitjes gaan aan de groei en gaandeweg kan steeds een beetje aarde in de geultjes geharkt worden.

Je moet het zien alsof de preitjes naar de eerste verdieping groeien vanuit de kelder.
We willen immers een lang wit stuk prei en dat lukt op deze manier.

Van de te dunne poot preitjes werd soep gemaakt met wat wortel en wat er maar te vinden is in de tuin zoals boontjes, paprika, blad van de knolselderij lavasblad, een ui en misschien wat restjes pasta die nog in de kast staan? Minestronesoep heet dat. Er hoeft niet eens vlees in ...start maar met een gesnipperde ui smoren dat is body genoeg....

Tip 3
Er was een bonenramp in de moestuin van het consuminderhuis. De storm heeft de bonenstaken inclusief de wortels van de planten weg gevaagd.  Het waren droogbonen en ze zijn wel op dikte maar pas half droog. Mariska heeft de bonen van de staken geplukt, uit de peulen gehaald en in zakjes ingevroren. Dit jong gezin heeft twee kinderen en weten inmiddels dat bonen in aardappelpuree en stamppotjes meegekookt de nodige eiwitten brengen in het menu. Maar er is meer....met een portie peulvruchten
vervang je zowel aardappels als vlees. Ze zijn rijk aan eiwitten, B-vitamines, voedingsvezel, ijzer en andere mineralen....

Tip 4
De voorheen onbekende snijbiet was voor deze mensen ook een groot succes. Meneer houdt van spinazie en met snijbiet kan je alle spinazie recepten maken. Spinazie is er vroeg in het voorjaar en op is op, maar de snijbiet komt steeds weer opnieuw vanuit dezelfde plant zeven achtmaal achter elkaar het seizoen door. Vele malen groente van een zakje zaad van 29 cent gezaaid in maart. Mariska leerde snijbiet met pasta maken... snijbiet in quiche en gewoon stoven met aanhangend water en tot slot een scheutje room. Altijd verse groente in de moestuin is met een gezin met kindjes aan te raden. Voor een duppie op de eerste rang leven als je geen werk hebt maar dus wel tijd over dan is er zoveel in zelfvoorzienend leven land. Het maakt je rustig wetende dat hoe slecht het ook wordt je kindjes altijd eten hebben. Een stukje moestuin van amper 40 vierkante meter bracht voor hen een rijkdom vol zegeningen vertelde meneer. Ik wordt er ook zo blij van dit te hebben mogen begeleiden....

 Tip 5
Je kan nog boerenkool planten zetten koolrabi en peterselie en veldsla zaaien voor de late herfst oogst. Andijvie plantjes zetten kan ook nog en aardbeiplanten omzetten. De oudjes opruimen en de jonge planten opnieuw in de rij.

Mijn leventje....
Op zaterdag geef ik regelmatig les in de moestuin van het consuminderhuis aan mensen die ook echt willen leren. Prei poten moet je aanschouwen en het was heerlijk de mensen zo enthousiast aan het werk te zien. Vele rijen prei werden gepoot en ik heb een tiental winterbloemkoolplanten gezet die na de winter in april 2015 bloemkolen brengen in een tijd dat er weinig groenten van de volle grond komt. De boerenkool is al goed op hoogte en zal pas geoogst worden als de vorst erover heen is gegaan maar dat duurt nog wel twee maanden of langer. Ik heb nog wat boerenkool plantjes in het zaaibed en Mariska en Leo kunnen op de open plekken die ontstaan nog planten zetten. Open plekken komen binnen twee weken als de bonenplanten zijn uitgeput en geruimd kunnen worden en de mega courgetplant in de compostbak verdwijnt. Bij een zacht najaar en zachte winter groeit die boerenkool nog wel naar gewenst formaat......Binnenkort maken we balans op met de mensen in de moestuin. Wil je een verlenging? Wat leerde je afgelopen jaar? Welke groenten wel en niet meer telen? Kan je het tuinieren aan? Een mevrouw stopt in verband met haar gezondheid. Het jong gezinnetje blijft met twee perceeltjes doorgaan natuurlijk. Een alleenstaande mevrouw blijft ook met twee perceeltjes doorgaan en er komen twee perceeltje vrij... Wie wil oefenen groenten telen en is verbonden aan het consuminderhuis? Laat maar weten........

Ik heb weer eens ratatouille gemaakt en deze keer zijn alle ingrediƫnten uit de moestuin, op de knoflook na. Ik heb er twee verse pepertjes in gedaan zo van de peperplant omdat ik een kouwetje heb opgelopen. De snot loopt tijdens het eten zo uit mijn neus ( ja in een zakdoek) en is de beterschap een feit. De tomaten in overvloed kleuren mijn hofje en Jan de wind blaast de was droog. Mooie witte theedoeken met een enkel fruitvlekje maar wie maalt erom. Elke wasbeurt wordt het vlekje minder. Theedoeken strijken doen we niet aan en ze gaan zo van de lijn in de theedoeken/mand. Ik heb me aangewend de vouw was en de strijk direct weg te werken in het weekend in daluren stroom. De avonden worden frisser en de woonmantel is al in gebruik en de slofjes. Knusjes in de avond met floor
de poes op schoot in die wollige wereld dichtbij Tineke waar ik de deken vol liefde van kreeg........ Ik heb tweedehands een gedichtenbundel besteld ( 8 euro en zoveel plezier) wandelen met de muze van Jack Jacobs ( gedichten route rond mijn geliefde Elsloo) en lees elke avond een gedichtje. Vandaag over het borrelend water uit de aarde onderaan de maasberg en ik lees tussen de regels door veel meer dan er staat geschreven omdat ik elk beschreven plekje ken. Ik ervaar de spreekkoren van de stilte en even later in gedachten hoor ik vaag de oefen toonladders ( solfege des solfeges)die ik in mijn jeugd vlakbij dat plekje uit mijn bugel galmde. Fanfare de maasgalm....en de jeugd die les kreeg van ene meneer Gouder de Boregaard.  Ik ben nooit een solist geworden tot zijn verdriet en blies driftig tweede partij en die zijn ook nodig nietwaar.....Om de solisten nog meer glans te geven en een dragende achtergrond en daar ben ik nog steeds mee bezig in het consuminderhuis maar zonder bugel....

 

Annemiek.