maandag 26 mei 2014

Mijmering 80 vaasjes in de tuin en pasta gorgonzola.

Beste mensen,

Je hoeft geen super optimist te zijn
maar voor de zwartkijker gaat de zon vroeg in de morgen al onder....

Moed vertrouwen en er voor gaan....
Stapje voor stapje.... opgeven doen we niet!!
In de berm van je levensweg staan je geliefden die je aanmoedigen...

Annemiek

80 Consumindermijmering.

 Tip.
Bloemen van zevenblad staan geweldig mooi in een vaas eh......emmertje op de tuintafel. Boeketjes bijeengeraapt bloeiend onkruid tussen heesters en schuttinkjes achter de GFT container vandaan en langs het pad, staan in het zicht zo geweldig mooi. Bloeiende pastinaak erbij of wat akelei.....wat er maar is. Buitenboeketjes staan weken om met glimlachjes langs te lopen en blij van de worden....

Tip 2
Ik schoffel zelden in de bonte voortuin zodat vallend zaad van klaproos van vorig jaar prachtig opkomt. Voor de bijtjes weet je nog? RED DE BIJEN! Ik schreeuw het van de daken en niet alleen als verontschuldiging om niet te hoeven schoffelen...

 

Tip 3

Snijbiet volop en wordt er pasta gemaakt met snijbiet en gorgonzola.....of kruidenkaas of stukje gewone jonge kaas wat je maar wil....

Snijbiet afknippen net boven het groeipunt. Kort wassen en in stukjes geknipt in de wok in iets olie laten slinken. Pannetje water opzetten voor de pasta en ik heb nog prachtige bio pasta met krulletjes van Fattoria La Vialla maar gewone penne of boogjes doen het ook...

Bijna gaar? Klontje boter in pannetje ongeveer evenveel bloem erbij en roeren. Beetje water uit de pasta pan erbij en weer roeren. Elke keer een klein golfje water tot je de juiste dikte van de saus hebt. en nee...geen zout als je toch kaas erbij doet. Ik hou van gorgonzola maar met kinderen is een stukje jonge kaas ook goed. Verder kan er geitenkaas in of kruidenkaas....



Tip 4
Een beetje zenuwachtig werd ik ervan……Dat is altijd de eerste keer. Het went moet ik zeggen. Sindsdien bespaar ik de helft van de stroomkosten. Wat dan wel? Ik trek voor ik slapen ga de stekker van mijn kabelmodem uit het stopcontact. Als ik slapen ga bel en internet ik niet. Noodgeval? Dan zet je hem weer aan en bent in een minuut weer online……Het modem kan er tegen. Daar is het op gemaakt…een dagje uit of een weekend? Zelfde manier. Ik ken iemand die zelfs bij boodschappen doen alles eruit trekt…….Dat doe ik dus niet. Ergens is een grens die JIJ bepaald.

Tip 5
De commercie probeert te verkopen. Er zijn vakantietubetjes wasmiddel en shampoo doucheschuim enz.….te koop. Ze kosten bijna evenveel als een grote flacon. Ik kocht een keer een klein flesje doucheschuim en vul het steeds opnieuw. Gemakkelijk voor de eerste dag. Bij aankomst ga ik direct boodschappen doen bij de dichtstbijzijnde Aldi en koop een flacon Hair en Body voor 69 eurocent. Ik doe er alles mee ook de lingeriewasjes en mijn haar en body……..Heel royaal laat ik achter wat er over is.

Tip 6
Een grote en een kleine thermos bespaarden me al klauwenvol geld en veel luxe van overal koffie. Koud water kan natuurlijk ook. Een oud thermosje koffiesmaak vrij maken? Met een tablet gebitsreiniger van het kruidvat. Een kennis spaart de lege spaflesjes voor me die ik vul met water uit de kraan wat beter gecontroleerd wordt dan het bronwater in de flesjes (is onderzocht)

Tip 7
Voor veel geld te koop los ingevroren wokgroenten. Zo handig, je neemt uit de zak wat je nodig hebt. De peultjes die ik gisteren over had van de eerste pluk en ervan gegeten, heb ik in een ruime zak in de diepvries gelegd (rauw ingevroren). een uur later eens lekker ermee geschud. Nu liggen ze los ingevroren in een bak waar peultjes op staat. Er komt een bak naast met worteltjes en paprika “los ingevroren”. Niet alleen te gebruiken om te wokken maar een voedzaam boerenomeletje is ook zo gemaakt als je een dagje weg ging.

Tip 8
Het is nog niet te laat. Afgelopen zaterdag kocht ik zes kilo asperges voor peanuts op de markt en vroor ze geschild en rauw in. Voor een heel jaar aspergesoep. Je moet er een avondje voor gaan zitten schillen. Met een mooi muziekje is daar niets mis mee of buiten terwijl je geniet van het concert van de vogels.

Tip 9
Uitstel en verwachting……..ik ben er dol op. Tussen door neem ik eens een goedkoper merk kaas of badschuim. Hoe geweldig is het dan als je jezelf verwend met het duurder geliefd merk. Altijd duur wordt zo gewoon. Dan mis je het “gelukkig zijn” gevoel, als je het betere proeft. Ons land met de seizoenen past daarbij. Zomergroenten en weer de zuurkool in september. De eerste courgetsoep van eigen land en de spruiten in het najaar. Koop seizoengroenten. Goedkoper en goed voor het milieu en je verheugd je op wat je al tijden niet meer kreeg.

Tip 10
Door elke week een dag restjesdag te houden bespaar je 180 euro per jaar aan eten.

Tip 11
Airco zit standaard in bijna alle nieuwe auto’s. Je hoeft hem niet aan te zetten. Een ruitje open kan ook. Je bespaart 200 euro brandstof per jaar als je de airco niet gebruikt.

Tip 12
Was buiten hangen bespaart je veel geld. Keer donkere kleding wel binnenste buiten als de zon schijnt. De kleuren worden vaal. Vergeelde witte kleding mag juist wel in de felle zon. De zon bleekt. Ken je nog de “bleek” het grasveldje uit de vijftiger jaren waar de luiers met vlekken opgelegd werden? Vlekken bleken dus ook in de zon.
Mijn leventje.....
Drie keer per dag loop ik wel door de tuin. Ik pluk een aardbei uit de border dat is dan mijn nagerecht. Ik peuzel aan een blaadje basilicum en wuif even door de tijm die spontaan zijn geur vrijlaat.

Floor de poes loopt met me mee en geeft zomaar zoentjes aan Jan en alleman die maar voorbij komt. Alleman vriendinnetje...en ik weet nu wel waarom er in de wasteil niets groeit...als ze steeds op de opkomende plantjes gaat liggen maar het mag... De kersen kleuren langzaam rood in de boom van buur en de palmkool komt op. De sleutelbloemen krijgen een tweede hartje en dat worden dus twee plantjes in de herfst. Ik heb vier regeltjes knipsla gezaaid in de geveltuin omdat de eerste sla nu wel uitgeput is. Mijn hulp komt weer en dat is goed want de keukenvloer plakt van vlierbloesemsiroop. De matten eruit en alles in de sunsoda week als we tijdens de pauze koffie drinken en bijkletsen over de dagen die als zand door onze vingers vloeien....

Mijn hulp is mijn na geleverd zusje die aan mijn gezicht ziet hoe het erbij staat.... en die zalige fysio therapeute Karin die me op Hemelvaartsdag in de avond komt intapen zodat ik toch op de been blijf........Goei mens lief mens... en tel ik weer mijn zegeningen zo dwalende door de tuin die positieve gedachten strooit in mensen hoofdjes....

Annemiek