woensdag 14 mei 2014

Mijmering 74 Uitdunnen ompoten en koken in voedselcontainertje....

Beste mensen,

Als je rustig en ontspannen bent is zelfs de regen een zegen.
Geniet van de geur en het verfrissende gevoel,
accepteer de dingen zoals ze zijn en dat scheelt veel ergernis en energie....
Het is je eigen manier van denken, die de kwaliteit van het leven bepaalt...

 Annemiek
 
 
Consumindermijmering 74.
Tip
Kliedernatte tuin en perfect om wortelplantjes te dunnen en welke plantjes dan ook. Door de natte aarde zijn de plantjes gemakkelijk uit te trekken en de blijvers raken niet beschadigd. Dit jaar heb ik de rust om de uitgetrokken exemplaren ietsje verder weer in de aarde te zetten. Waarom we dunnen? Om plaats te creëren voor de worteltjes. Vinger in de grond, plantje erin en voila....
 
Tip 2
Ik dun niet zoveel... de worteltjes gaan elkaar maar verdringen en haal ik bij het oogsten de dikste steeds weg. Dat kan want ik oogst met een vork van het keukenbestek. Het gaatje waar de wortel zat wel dichtdrukken anders kan de wortelvlieg zo bij de worteltjes en begint gaatjes te boren.
 
Tip 3
In de teil waar de knolvenkel staat heeft de luis een inval gedaan. Met het brandnetel/groene zeep soepje worden driemaal per week de plantjes met een kwastje afgesopt. Priegelwerk maar zo leuk. Ik hoop dat de wichtjes het overleven....
Tip 4
In een regenton heb ik een kruiwagen koemest met water. Er werd een lijntje koemest rond de knolselderij gelegd en de ton met regenwater bijgevuld. Af en toe krijgen de plantjes wat mestwater want knolselderij houd van mest....
 
 
 
Tip 5
Alle groenten zijn even lekker uit de tuin dus kijk ik wat er geoogst moet worden en die groente komt op het menu. De rucola in de geveltuin schiet door en kan voor de laatste maal gebruikt worden in een rucola stamppotje. De rest mag doorschieten en in het zaad komen....Zaad voor de herfst oogst. Als het zaad rijp is kan het zo in de aarde....
 Tip 6
Alle onderborden van planten en de pannetjes worden geleegd van regenwater dat in een oude emmer wordt overgeheveld. Als het warmer wordt en droog is het gietwater.
 
Tip 7
De opgekomen komkommerkruid kan nu omgepoot worden in de natte aarde gaat dat prima. Alles wat je om moet poten van zaaibed naar volle grond  DOE HET NU!
 Tip 8
Het vloerkleed is weer blietsenblank en de pool komt mooi op. Net niet droog aan de punten kon ik het voor de hoosbui onder het afdak leggen. Nadrogen is belangrijk en dat komt goed komende dagen.
 Tip 9
Misschien heb je ook zo’n dubbelwandig voedselcontainertje? De aardappels om puree te maken  klein gesneden in weinig water met iets zout aan de kook brengen en vanaf kookpunt na vijf minuut overhevelen in het voedselcontainertje. Inclusief water natuurlijk en de deksel erop. Na 40 minuut zijn de aardappels gaar. Kieper ik weer in de pan afgieten ( kookvocht bewaren) en puree ervan maken met een klontje boter nootmuskaat en de nodige kookvocht. De rauwe klein gesneden rucola kwam erbij en.......mmmmmmm

Tip 10
De hederakrans met besjes die ik na het snoeien van de hederaheg maakte is ingedroogd en bruin. Ziet er weer fantastisch uit dus als je denkt kransen vlechten van snoeiafval loont niet...bekijk de foto. De krans blijft tot ver in de winter mooi en vlecht ik in het voorjaar een nieuwe.... Als ik de haag knip. Snoeiafval wordt kunstwerk...
 
Tip 11
Consuminderhuis PARKSTAD doet weer mee met de RABOBANK clubkas. Rekeninghouders van RABOBANK PARKSTAD mogen stemmen ten gunste van stichtingen en verenigingen die zij een warm hart toedragen. Elke stem vertegenwoordigd een bepaald bedrag. Stemmen is mogelijk van 21 mei T/M 2 juni. zie link
Mijn leventje....
Ik heb weer tijdmanagement toegepast. De schuur moest opgeruimd en uitgeveegd want miniatuur familie von trap had er een woning afgelopen winter. Volgens mij drie generaties en woonden opa en oma ook bij het grote gezin.  Je zag het aan de aardappels waar driftig van gesnoept werd. Dat heb je met bewaar aardappels in de schuur. Floor de poes speelde wel eens met de grote kinderschaar maar het hielp niet echt. Er is woensdagmiddag een uithuiszetting geweest van het stro lapjes piepschuimen huisje. De kinders van de familie waren al tijden verhuisd. De breeveertien op, het rosse leven in, de wilde vaart op.......De schuur is voor de helft leeg gemaakt en een werkbankje gesloopt. Dat doet me denken aan een verjaardag van mijn zoon in de scate boarding tijd. Al zijn vrienden waren op de BQ uitgenodigd en werd het later en later. Ze zongen het hoogste lied en Samir speelde gitaar. De BQ was omgedoopt tot kampvuur en toen alle losse plankjes opgebrand waren werd de werkbank die naast de schuur stond in stukken gezaagd. Dat mocht van mij want het leek me een goede opruiming. Toen die verbrand was stond er nog een dode kerstboom in de tuin die ook op de BQ ging. Knetterde goed en was de opruiming compleet.......De pubers hadden een fantastische avond eh.....nacht al brak je de nek over de scate boarden...en later de pubers die overal lagen te slapen...tot de geur van verse zelfgebakken broodjes langs de trap naar de bovenverdieping steeg....vroeg in de morgen.
Annemiek