maandag 12 mei 2014

Mijmering 72 groente/fruitsalade en hangop....

Dag mensen,

 Haast is niet nodig,
haast is iets wat we zelf verzinnen...

 Annemiek

72 Consumindermijmering 13 mei 2014.


 

Tip.
De toppen worden uit de tuinbonen geknipt en nee deze keer niet omdat er luizen inzitten die op het lekkerste van de planten gaan huizen.
De toppen gaan eruit zodat alle kracht in de bonengroei komt.

 

Tip 2
Er zijn vele soorten salades en vandaag weer een “nieuwe” soort.
Twee stronkjes witlof en wat sla uit de geveltuin.
Een appel en een mandarijn
bieslook tijm en een salieblad ( als je hebt)
handvol rozijnen en wat walnoten ( als je hebt)


De sla klein knippen en de witlof klein snijden. Direct mengen met een scheut olijfolie en een scheut kruidenazijn ( of azijn) peper/zout en iets zoet en dat is bij mij vlierbloesemsiroop ( of honing of suiker).
De tijm van de stengels rissen en de bieslook en salieblad klein knippen.
Rozijnen en noten bij de sla en husselen.
De appel met schil in kleine stukjes erbij.

Schil de mandarijn en ontdoe van witte velletjes en deel in partjes. De partjes in stukjes knippen ( eventuele pitten verwijderen)
 

Alles goed husselen en koel zetten. Deze groente/fruit salade kan best twee dagen bewaard worden in de koeling.

 


Tip 3
De knolvenkel zit vol luis. Zo jong en dan al zo vol ongedierte vraag ik me af of hij het redden zal.
Met een kwastje werd anti luizen brandnetel/zeep soepje over de stengeltjes geborsteld en zien we wat het worden gaat.
De aangekondigde warmte van woensdag zal de plantjes goed doen.......



Hoe je een brandnetel soepje maakt? Een bos brandnetel in een emmer met kokend water begieten waarin je een beker vloeibare zeep hebt opgelost.
Laten staan een dag of wat en dan zeven. Het vocht komt in een jerrycan en de brandnetel in de compostbak. Km ik nog op terug.

 

Tip 4
Zin in een luxe nagerechtje en alleen yoghurt in huis? Maak maar HANGOP. Yoghurt in een filterzakje gieten in een filterhouder en op een beker plaatsen.
Het vocht zakt uit de yoghurt tot de voor jou ideale dikte. In een kom mengen met wat suiker ( of vlierbloesemsiroop)

In mooie glazen wat fruit hangop en weer fruit. Er kan slagroom op maar voor mij was het feest genoeg.

 

Mijn leventje....
Het is koud in huis 16.5 graden en ik verdom het om de verwarming aan te zetten in mei. Gewoon even het zibro kacheltje aan als ik ga genieten van  Maarten ‘t Hart en de woondeken aan.

Ik volg met herkenning de sobere maaltijden die Maarten maakt, inclusief de rouwrandjes onder zijn nagels. Hij wast bijna geen enkele groente en dat ken ik van mezelf. Soms vis ik een slakje uit de sla en soms kraakt de aarde tussen mijn tanden. Daar gaat een mens niet dood van. Waar ik echt van griezel is bespoten niet biologisch en zie het als pure gif. Die appeltjes en groente schrob ik met een borsteltje tot de vellen er soms langs hangen.... Terug naar Maarten.... Hij heeft een vrouw die de afwas doet of een afwasmachine want met de hand afwassen laat alle rouwrandjes verdwijnen weet ik. Daarna wat druppels olijfolie op je handen inmasseren en komt alles goed.

 Al die petten hoedjes en mutsen van Maarten moeten wel als je hoofd kaal is en de kou teistert of de zon blakert. Zonnesteek of bevroren kopke. Ik ben altijd verbaasd dat een kaal kopke met een kransje haar onderaan zo oud maakt en een pet erop opeens tien jaar jonger. Alle haar helemaal weg geschoren is echt superjong en dat begrijpen de mannen met de kransjes maar niet....maar dat is mijn mening.....

 

Annemiek.