zondag 4 mei 2014

Mijmering 67 Aardbeien confituur en tijdmanagement.


Goedemorgen mensen,

Ons lichaam is onze tuin,
waarvan onze wil de tuinman is....

Annemiek

67 Consumindermijmering 5 mei 2014.

Tip
De Hollandse aardbeien B kwaliteit zijn nu betaalbaar. Ongesorteerd met de naam JAM AARDBEIEN zijn ze te koop bij o.a. Pennartz boerderijwinkel Haanweg 5 Landgraaf. Drie kilo voor 2,50 euro. Natuurlijk op vele plaatsen in den lande te koop bij aardbei telers.

Leo en saskia Pennartz zijn een van onze sponsors en ik mocht gratis vier emmertjes aardbeien komen halen waarna ik 14 kilo schoongemaakte aardbeitjes overhield. Afgelopen zaterdag heb ik er confituur van gemaakt voor onze aardbeien taarten met kerst. Het recept als volgt: De aardbeien van kroontjes ontdoen en goed nakijken op rotte plekjes.
 

De aardbeien in het geheel kort wassen en in grove stukken snijden. De aardbeien wegen en in een grote pan samen met de geleisuiker....

Ik werk met geleisuiker 2:1 dat wil zeggen een pond geleisuiker op twee pond aardbeien.
Kijk altijd goed op de gebruiksaanwijzing achterop het pak want er zijn vele soorten geleisuiker......3:1 is ook te koop en nog minder zoet( er komt een pond geleisuiker op 3 pond aardbeien.) Deze soort is duurder en de confituur beperkt houdbaar. Aan jou de keus. We kopen de geleisuiker net over de grens in Duitsland en dat scheelt vele eurootjes.

Gebruik schone glazen potten met schroefdeksel.  Het liefst van appelmoes of groenten. Liever geen zoet/zuur potten of van champignon of asperges. Die geur en smaak krijg je alleen met kokende soda uit de pot.

Tip 3
In de oude geĆ«mailleerde pan past 7 kilo fruit en 7 pond geleisuiker. De pan werd op het gas gezet. Af en toe roeren.... Ondertussen de potten nog even naspoelen ( als ze al schoon waren) Zet maar een kan klaar met schenktuit dat werkt het gemakkelijkst. Ik heb daarvoor een oude melkkoker....

 De door mij gekochte geleisuiker moet vanaf kookpunt vier minuut doorkoken. Wacht met het instellen van de kookwekker tot de confituur ook echt helemaal goed doorkookt en bijna overkookt. Met een grote pollepel werd de confituur in de kan geschept en snel de potten ermee gevuld. Deksel erop en de pot op de kop zetten. Het gas onder de pan blijft tijdens het vullen op laag pitje staan want de confituur moet echt kokend heet in de potten om de houdbaarheid te garanderen.
                               
Na twee pannen confituur ingemaakt te hebben kan de afwas gedaan maar even niet en laat ik de tijd mijn werk doen. De pan gevuld met regenwater wordt in de week gezet met alle plakkerige lepels pollepel en kommetjes, plus schenkkan. Spaart energie afwasmiddel gezuiverd water en schuren..... Na een uurtje werd met een oude afwasborstel "voorgespoeld" en kon het spul met weinig moeite schoongemaakt met de afwas mee....

De hete potten werden op de kop op een dikke laag krantenpapier gezet en laat ik zeker vijf uur ( of een nacht lang) afkoelen. Daarna worden ze rechtop gezet en in de kast.....( in een krat naar het consuminderhuis.)

Tip 2
Potten eigengemaakte confituur zijn prachtige cadeautjes. Er kunnen dekjes op de deksels van hergebruik restjes stof vastgezet met een elastiekje. Rondom de stof afknippen en een lintje of raffia erom. Daarna kan het elastiekje met een haaknaald verwijdert worden en opnieuw gebruikt....


Tip 3.
Een bad nemen kost veel meer water dan een douche. Het water hergebruiken haalt me wel eens over de streep.

Het warme badwater direct in de wasmachine betekend dat de machine alleen maar hoeft bij te verwarmen en dat bespaart stroom. 2,5 emmers water tot de stipjes in de trommel weet ik is voldoende en pakt de machine geen water bij. Een bekertje SUNSODA in de machine en aanzetten op 40 graden wasprogramma.

Er waren nog twee machines... fijne was donker en licht en werd alle badwater ingezet. Inmiddels was het badwater wel afgekoeld maar het hergebruik gaf me een goed gevoel.....



Tip 4.
Een vervelende noodzakelijke klus klaar ik door tijdmanagement in te zetten. De reorganisatie van de kleerkast, de voorjaarskleding vooraan en de winterkleding achter in de kast. Ruim twee uur hard werken en mag ik mezelf "belonen."
De beloning is een kopje koffie op het hofje in de woonmantel in het zicht van de moestuin....in de luwte.
Eerst werd alle kleding uit de kast gehaald en op het bed gelegd. De strijkplank erbij gezet dat vouwt gemakkelijk op.
Eerst maar de grootste kledingstukken de dikke truien op stapels.

Zomerkleding die je vorig jaar zomer al niet droeg kan je beter opruimen....
Ik mag van mezelf twee derde van de kleerkast met ( zomer en winter) kleding vullen. De rest moet weg. De truien liggen nu hoog achter door en het zomerspul vooraan. De korte strakke  topjes die ik ergens onder draag opgevouwen en de langere topjes die onder ( te) korte shirtjes komen hang ik op kleerhangers en grijp nooit mis. De shirtjes met korte mouwtjes op een andere stapel, kortom er is weer overzicht.....

De lange broeken aan de linkse kant op hangers daarna de driekwartbroeken  de vestjes en de mouwloze hesjes. Omdat ik alle losse linten van de kleding knip worden wijde halsjes vastgezet met wasknijpers aan de hangers en dat werk prima....

Omdat ik een slordig trientje ben hang ik setjes al kant-en-klaar met broek topje en bloesje. Voor elk weertype een setje en zo gepakt als ik netjes erop moet staan....

Een mega zak kleding kan naar het consuminderhuis en zakken heeft iedereen wel als je eenpersoons dekbedovertrekken hebt.....

Mijn leventje.....
Na drie uur werken was mijn kast gereorganiseerd en dat voelde heel erg goed. Eenmaal tussendoor heb ik mezelf "beloond." Natuurlijk moet de linnenkast nog maar niet alles tegelijk. Ik was stiekem een beetje trots op mezelf en weet nu weer wat ik heb. Er hoeft niets bijgekocht te worden. De mooie green cotton broek die ik afgelopen week kocht was het sluitstuk. Die maakte de basis compleet. Ik krijg wel eens wat en geef weg of ruil. Er werden wat vergeelde shirtjes in een emmertje met wat bleekwater gezet en ze zijn weer witter dan wit. Dat kan natuurlijk alleen met katoen.
De kreukels zakken uit de bloesjes ( die lang opgevouwen lagen) als je ze een tijdje op een kleerhanger in de badkamer hangt tijdens het douchen. Bijstrijken kost maar stroom en dat doen we niet....Door tijdmanagement in te zetten worden vervelende klussen niet meer doorgeschoven met alle gevolgen van dien. Mensen kopen wel eens kleding terwijl ze van hetzelfde ergens onvindbaar in de kast hebben hangen. Kost maar geld en slecht voor het milieu.

Elke maand heeft zijn charme. De zomer koninkjeszijn weer tot confituur verwerkt in hergebruik grote appelmoes potten die de woensdagvriend voor me spaarde. We zijn er blij mee....
Nu weer een beetje warme zonneschijn?
Van "hij die de sla laat groeien?"

Annemiek.
a-vandeursen@home.nl