woensdag 7 mei 2014

Mijmering 70 Minestronesoep en aardbei stro dekjes

Beste mensen,

 Problemen zijn een product van het denken
en niet van de realiteit.
Waar jij over piekert draait een ander zijn hand niet voor om.
Het zijn hobbels in een effen pad om te nemen.

vraag maar raad aan die “ander.” en sta open om te leren.

 Annemiek.
 
70 Consumindermijmering 8 mei 2014.
 
 
Tip.
De soep doos in de vriezer is vol en een groente soepje is nooit weg op woensdag gemaakt en drukke donderdag gegeten.
Er liggen nog wat verdwaalde wortels in de groente lade en wat vergeten asperges. Een ui is er altijd en daar beginnen we mee...
Gesnipperd in wat olijfolie smoren en wat tenen knoflook erbij. Een liter water en bouillonpoeder of blokken.
 
Er hoort een portie bonen in, uit de vriezer ( voorgekookt) voor het eiwit en wat paprika stukjes en ik vind nog een zak overrijpe ingevroren tomaten en wordt het groente soepje tomaten/groente soep. De tomaten even in water leggen en vallen de schilletjes over 5 minuut eraf. Een restje gekookte rijst wat in de vriezer ligt kan ook...op het laatst.

 
 
In de soep doos zijn stukjes bloemkool en broccoli stronkjes en wat uienpijpjes. De soeppan wordt te klein en ga ik over op een grotere pan.
Wat biologische gezeefde tomaten uit een fles uit de voorraad gekregen van Tineke.
 
Het soepje suddert langzaam aan naar gaar en ik duikel wat pasta vlindertjes op uit een zakje ergens achterin de kast.
Groente/tomatensoep wordt minestronesoep.
 
 
Tip 2
Ik wandel even door de tuin en help hier en daar rankjes van klimbonen rond de bonenstokken. Soms moet je ze even vastzetten met een reepje panty. De regen verzwaard de bladeren en de wind gaat over tot de aanval. Hier en daar zakt een kapucijnerstengel naar benee....die moet vast.
 
Tip 3
Regenoogst en natte aarde. Emmers regenwater worden overgeheveld naar ton twee en drie. Gratis oogst van ma natuur.
 
 
Tip 4
Regen en natte aarde....en leg ik stro dekjes aan de voet van de aardbeienplantjes om de vruchtjes droog te houden als de zon komt stoven en kleuren. Regen loopt zo weg door het stro....Er moet eigenlijk een net over de aardbeiplanten maar echtpaar merel heeft de rijpe vruchtjes zo graag dus “vergeet” ik het net.....We delen de oogst wel...
 
Tip 5
De peterselie groeit nu al alle kanten op. De helft knipte ik af. Kort wassen en op een platte schaal invriezen. Na een paar uur kan het in een plastic doos. Die staat nu in de vriezer.  Van de winter bak ik er kruidenbrood van…
 
Tip 6
Gebruikte enveloppen…ik kan niet meer zonder. Bij elke flauwe kul post ben ik toch een beetje blij met de envelop die hergebruikt wordt. Om brieven in te versturen, gewoon een stukje plakband op het adres duwen en voorzichtig eraf trekken. Er komt een dun laagje papier MET tekst los, voldoende om het onherkenbaar te maken. Daar schrijf ik overheen. Her gebruik etiketten? Dat heb ik nooit gedaan. Ik streepte het adres ook wel eens door. Verder gebruik ik de enveloppen voor…..bonenzaad dat ik droogde. Jaar en soort erop geschreven gaan ze zo in het zaadmandje. Ze liggen in mijn kasboek om de kassabonnetjes in te bewaren. Alle flauwe kul post daar zit vaak drukwerk bij wat aan EEN kant beschreven is. Ook dat gaat op een stapeltje om o.a. recepten op uit te printen boodschappenlijstjes en kladjes met “NIET VERGETEN,” krabbels. Die heerlijke gratis vellen papier en enveloppen…..stop ze niet te ver weg maar leg ze zo voor het grijpen…
 
Tip 7
BEGIN VANDAAG NOG MET BUDGETTEREN. Zelfs met het laagste inkomen is er nog kans om te sparen. Van een minima inkomen kan je 50 euro per maand sparen. Met een moestuin en vegetariër zijn nog meer. Maak schoon schip. Schep duidelijkheid. Zet alle bedragen van je vaste lasten op een rijtje. Een streep eronder en zie wat er over is. Daarvan laat je elke maand 50 euro afschrijven naar een spaarrekening of stop het in een potje ver weg op een veilige plek. Water en verzekeringen staan vaak op kwartaalbetaling. Zet ze op maandbetaling. Dat kan, als je automatisch af laat schrijven. Het schept duidelijkheid……..
 
Wordt je eigen budgetbeheerder en neem een sub rekening op je bankrekening. Laat elke week op maandag een vast bedrag overboeken op die sub rekening. Dat is je leefgeld. De pas van de hoofdrekening waar alle vaste lasten automatisch betaald worden stop je ergens ver weg. Gebruik alleen de pas van je leefgeld rekening en op is op. Die extra pas kost je wel 3.10 euro per maand maar een budgetbeheer bureau kost 55 euro per maand en een beschermingsbewindvoerder 120,00 euro....
 
Tip 8
Ga vandaag nog naar de bank en regel dat je nooit meer rood mag staan. De rente van roodstand is weg geworpen geld. Lenen voor een luxe apparaat of vakantie is helemaal van de zotte. Een tijdje struisvogel spelen kost je de kop. Slapeloze nachten en de deurwaarder. Huilbuien en afsluiting van energie of uit/huis/zetting. Ik kom het dagelijks tegen bij mensen waar ik orde op zaken probeer te krijgen. De enige manier is overzicht. Het eerste wat betaald moet worden is HUUR GAS WATER EN STROOM.....dan de ZORGVERZEKERING. Daarna komt voedsel.....en de rest. Gooi post niet op een stapel. Maak een map met plastic insteekhoezen. Alles in volgorde van het lopend jaar. Leg deze map onder handbereik. Huurspecificatie-zorgverzekering-verzekering-woon en zorgtoeslagenspecificaties. En…..bankafschriften. Alles zijn eigen insteekhoesje. OVERZICHT EN BEWUSTWORDING De ontkenning voorbij. Wat gaat erin en wat gaat eruit. Een andere map is voor de papierzooi die langer kan blijven liggen. De garantiebewijzen en de polissen. Die map mag onderin de kast. Neem een nieuwe hobby met de naam “kijken waarop ik bezuinigen kan.” Deze mijmeringen helpen je daarbij....
 
Mijn leventje....
Een meneer heeft mijn computer nagekeken. Er zaten veel te veel foto’s elkaar te verdrukken en ik moest steeds vroeger opstaan om de mijmeringen door te sturen. Een langzame PC ergert de mens. Ik heb een dag gezocht naar die externe schijf die ik ooit eens bij den ALDI had gekocht. Opgeborgen op een veilige plek maar hij lag niet tussen de zaaibonen en evenmin tussen de foto albums. Hij lag niet op zolder in de doos enge elektrische apparaten zoals modems en kabels van weleer. Ik zal hem wel weggegeven hebben bedacht ik maar zie....hij lag in de lade gedichten en oude (liefdes) brieven die ik mijn leven lang al bewaar. Dat laadje moet ik als kostbaar hebben gezien toen de externe schijf erin werd gelegd. ... Soms moet ik buiten mezelf treden en proberen de hersenkronkels van die zot te achterhalen. Nu ligt de externe schijf  gewoon bij de PC waar hij hoort en staan er al die duizenden foto’s op..... De Computer meneer heeft wonderen verricht en me weer truukjes geleerd die elk mens weet maar ik dus niet. Alle beveiligingen zitten op de PC die maar nodig zijn en het foonnummer van meneer handgeschreven in een boekje in de la zo voor het grijpen als er panne is ( en niet op het bureaublad van de PC als hij het niet doet) .....
 
Annemiek